Antimobbestrategi

Samværspolitikker | Antimobbestrategi

Hvad forstår vi ved trivsel?

Trivsel er en vigtig forudsætning for læring og personlig udvikling. Trivsel forudsætter, at personlige og sociale problemer ikke står i vejen for virkeliggørelse af personlige mål - f.eks. om uddannelse - og for deltagelse i sociale fællesskaber. Trivsel forudsætter også, at udfordringer er reelt udfordrende og samtidig håndterbare, samt at forventninger kan overskues. Den tredje væsentlige forudsætning for trivsel er oplevelsen af at føle sig villet og respekteret.

Hvad forstår vi ved mobning?

Mobning er offensiv udøvelse af chikane, der krænker et andet menneske og låser den pågældende fast som genstand uden undvigemulighed. Fastlåsningen og fraværet af undvigemulighed viser sig ved, at ethvert forsøg på at vriste sig fri af situationen blot bestyrker mobningen.

Resultatet af mobning er bl.a., at normerne for sociale relationer forsimples med eksklusion af og statustab for den mobbede som konsekvens.

Mobning kan både udføres af en person eller af en gruppe. Mobning kan ske ad verbal, social, fysisk, materiel, elektronisk og virtuel vej og kan være både direkte og indirekte.

Hvad forstår vi ved konflikter?

Konflikter kan være produktive eller uproduktive. En konflikt er et modsætningsforhold mellem to eller flere parter. Et modsætningsforhold – f.eks. en uenighed - kan være begyndelsen til en fælles, positiv udvikling. Det er den produktive konflikt. Et modsætningsforhold kan også fryses fast i en vedvarende gentagelse, hvor det blot bestyrkes i sin form, hver gang det gennemspilles. Det er den uproduktive konflikt. En konflikt er ikke mobning. Den kan eskalere, men så længe begge parter medvirker til at holde den ved lige, er den stadig en konflikt. Mobning kan der blive tale om, hvis konflikten bryder sammen og erstattes af et ensidigt negativt dominansforhold, hvor den ene part ikke længere har mulighed for at undslippe.

Hvad vil vi med vores antimobbestrategi?

College360 har en fælles antimobbestrategi.

Med antimobbestrategien vil vi:

  • Sikre, at alle elever har trygge rammer at gennemføre deres uddannelse i
  • Sikre, at elever, kursister og medarbejdere møder hinanden med gensidig respekt
  • Fortælle klart og entydigt, at mobning ikke accepteres på skolen
  • Opnå parathed over for alle ansatser til mobning
  • Sikre den bedst mulige forebyggelse mod mobning
  • Være i stand til at foretage en tidlig indsats over for mobning
  • Være i stand til kompetent og konsekvent håndtering af eventuelle tilfælde af mobning

Hvad gør vi for at forebygge mobning?

Skolen vil i videst mulig udstrækning forhindre, at mobning opstår. Den forebyggende indsats består overordnet i følgende:

  • Skolens holdning til mobning er en del af skolens overordnede værdigrundlag Det søges gjort til en aktiv del af skolens kultur, at mobning ikke accepteres
  • Der følges konsekvent op på alle tilfælde af mobning - i grove tilfælde ved bortvisning fra skolen. Bevidstheden om den konsekvente opfølgning er i sig selv forebyggende.
  • For eud-elevers vedkommende involveres lærepladsen i tilfælde af mobning
  • Der gennemføres elevtilfredshedsundersøgelser hvert andet år. Herigennem får skolen også tilkendegivelser vedrørende mobning og undervisningsmiljøet generelt.
  • Der gennemføres slutevaluering på alle erhvervsuddannelsesforløb. Derigennem får skolen også oplysninger, der kan bruges som indikatorer på, om der finder mobning sted.
  • Hvad gør vi helt konkret, når mobning er konstateret, og hvordan sikrer vi, at mobningen ikke gentager sig?

Hvis der konstateres mobning, skal der gribes ind med konsekvens. I den forbindelse har alle et ansvar: enhver medarbejder ved skolen, elever og. kursister. Som minimum har elever og kursister en forpligtelse til at henlede skolens opmærksomhed på mobningen.

  • Der gribes ind straks og konsekvent i overensstemmelse med den grundholdning, at mobning ikke accepteres.
  • Hver enkelt episode italesættes over for de involverede, herunder også holdkammerater Der gives advarsel for at modvirke konkrete gentagelser, og det gøres klart, at fortsættelse af.mobbende adfærd kan føre til bortvisning fra skolen
  • Særligt grove tilfælde medfører bortvisning fra skolen

Hvordan inddrager vi eleverne i arbejdet for at fremme den sociale trivsel og modvirke mobning?

Elevinddragelse sker gennem:

  • Elevtilfredshedsundersøgelser
  • Fokusgrupper omkring undervisningsmiljøet
  • Opfølgning på undervisningsmiljøvurderingen
  • Kontaktlærerordning
  • Mentorordninger

Inddrager vi forældrene i arbejdet for at fremme den sociale trivsel og modvirke mobning – og i givet fald hvordan?

Hvis eleven ikke er myndig, inddrages forældrene i tilfælde af store adfærdsmæssige problemer, herunder aktiv medvirken til mobning.

Hvad gør vi for at udvikle de ansattes kompetencer i forhold til at fremme elevernes sociale trivsel og modvirke mobning?

Skolen udvikler de ansattes kompetencer omkring undervisningsmiljøet generelt, herunder elevernes trivsel. Det sker bl.a. gennem:

  • Mentoruddannelse
  • Udvikling af kontaktlærerfunktionen, herunder kurser for kontaktlærere
  • Generelt kursus i ungdomskultur. Kurset henvender sig til alle ansatte

Hvilke ressourcepersoner kan elever, ansatte og evt. forældre henvende sig til med spørgsmål vedrørende elevernes sociale trivsel?

Der er adskillige ressourcepersoner, som kan rådgive og vejlede omkring elevernes sociale trivsel:

  • Kontaktlærere
  • Mentorer
  • Studievejledere
  • Uddannelseschefer
  • Uddannelsesledere
  • Lærere
  • Skolehjemsmedarbejdere

Brug for en
EUD vejleder?

Vejleder

Irene Bruus

Studievejleder på EUD/EUX

    Uddannelse
    • EUD
    • EUX
    Retning
    • Business
    • Grundforløb 1

Vejleder

Susan Majbritt Bay Thomsen

Studievejleder på EUD/EUX

    Uddannelse
    • EUD
    • EUX
    Retning
    • Håndværk & Design
    • Auto

Vejleder

Søren Kops Hansen

Studievejleder på EUD/EUX, Lærepladskonsulent

    Uddannelse
    • EUD
    • EUX
    Retning
    • Hotel og Restaurant
    • Håndværk & Design

Besøg os

Vi afholder jævnligt informationsarrangementer, hvor du har mulighed for at besøge os og stille alle dine spørgsmål. Du er også altid velkommen til at kontakte os, hvis du har brug for vejledning eller ønsker en rundvisning.