College360 Bredhøjvej 8 Erhvervsuddannelserne og EUX Hovedindgang

Samværspolitikker

Studie- og ordensregler på EUD og EUX | Samværspolitikker

Her kan du læse samværspolitikkerne, som gælder på College360

Tobaksfri skole politik

På College 360 har vi, siden 27. juli 2020, indført tobaksfri skoletid. Formålet er at sikre et godt lærings-, trivsels- og arbejdsmiljø for alle elever, kursister og medarbejdere på skolen. Tobaksfri skoletid betyder, at det ikke er tilladt at anvende/ryge tobak i skole- og arbejdstiden. Det vil sige fra vi møder ind kl. 8.00 til det sidste undervisningsmodul slutter kl. 16.10. Tobaksfri skoletid gælder for alle elever, kursister, medarbejdere og besøgende på skolen og inkluderer alle typer tobak, herunder cigaretter, e-cigaretter, tyggetobak, snus, opvarmet tobak og lignende.

Antimobbestrategi

Hvad forstår vi ved trivsel?

Trivsel er en vigtig forudsætning for læring og personlig udvikling. Trivsel forudsætter, at personlige og sociale problemer ikke står i vejen for virkeliggørelse af personlige mål - f.eks. om uddannelse - og for deltagelse i sociale fællesskaber. Trivsel forudsætter også, at udfordringer er reelt udfordrende og samtidig håndterbare, samt at forventninger kan overskues. Den tredje væsentlige forudsætning for trivsel er oplevelsen af at føle sig villet og respekteret.

Hvad forstår vi ved mobning?

Mobning er offensiv udøvelse af chikane, der krænker et andet menneske og låser den pågældende fast som genstand uden undvigemulighed. Fastlåsningen og fraværet af undvigemulighed viser sig ved, at ethvert forsøg på at vriste sig fri af situationen blot bestyrker mobningen.

Resultatet af mobning er bl.a., at normerne for sociale relationer forsimples med eksklusion af og statustab for den mobbede som konsekvens.

Mobning kan både udføres af en person eller af en gruppe. Mobning kan ske ad verbal, social, fysisk, materiel, elektronisk og virtuel vej og kan være både direkte og indirekte.

Hvad forstår vi ved konflikter?

Konflikter kan være produktive eller uproduktive. En konflikt er et modsætningsforhold mellem to eller flere parter. Et modsætningsforhold – f.eks. en uenighed - kan være begyndelsen til en fælles, positiv udvikling. Det er den produktive konflikt. Et modsætningsforhold kan også fryses fast i en vedvarende gentagelse, hvor det blot bestyrkes i sin form, hver gang det gennemspilles. Det er den uproduktive konflikt. En konflikt er ikke mobning. Den kan eskalere, men så længe begge parter medvirker til at holde den ved lige, er den stadig en konflikt. Mobning kan der blive tale om, hvis konflikten bryder sammen og erstattes af et ensidigt negativt dominansforhold, hvor den ene part ikke længere har mulighed for at undslippe.

Hvad vil vi med vores antimobbestrategi?

College360 har en fælles antimobbestrategi.

Med antimobbestrategien vil vi:

  • Sikre, at alle elever har trygge rammer at gennemføre deres uddannelse i
  • Sikre, at elever, kursister og medarbejdere møder hinanden med gensidig respekt
  • Fortælle klart og entydigt, at mobning ikke accepteres på skolen
  • Opnå parathed over for alle ansatser til mobning
  • Sikre den bedst mulige forebyggelse mod mobning
  • Være i stand til at foretage en tidlig indsats over for mobning
  • Være i stand til kompetent og konsekvent håndtering af eventuelle tilfælde af mobning

Hvad gør vi for at forebygge mobning?

Skolen vil i videst mulig udstrækning forhindre, at mobning opstår. Den forebyggende indsats består overordnet i følgende:

  • Skolens holdning til mobning er en del af skolens overordnede værdigrundlag Det søges gjort til en aktiv del af skolens kultur, at mobning ikke accepteres
  • Der følges konsekvent op på alle tilfælde af mobning - i grove tilfælde ved bortvisning fra skolen. Bevidstheden om den konsekvente opfølgning er i sig selv forebyggende.
  • For eud-elevers vedkommende involveres lærepladsen i tilfælde af mobning
  • Der gennemføres elevtilfredshedsundersøgelser hvert andet år. Herigennem får skolen også tilkendegivelser vedrørende mobning og undervisningsmiljøet generelt.
  • Der gennemføres slutevaluering på alle erhvervsuddannelsesforløb. Derigennem får skolen også oplysninger, der kan bruges som indikatorer på, om der finder mobning sted.
  • Hvad gør vi helt konkret, når mobning er konstateret, og hvordan sikrer vi, at mobningen ikke gentager sig?

Hvis der konstateres mobning, skal der gribes ind med konsekvens. I den forbindelse har alle et ansvar: enhver medarbejder ved skolen, elever og. kursister. Som minimum har elever og kursister en forpligtelse til at henlede skolens opmærksomhed på mobningen.

  • Der gribes ind straks og konsekvent i overensstemmelse med den grundholdning, at mobning ikke accepteres.
  • Hver enkelt episode italesættes over for de involverede, herunder også holdkammerater Der gives advarsel for at modvirke konkrete gentagelser, og det gøres klart, at fortsættelse af.mobbende adfærd kan føre til bortvisning fra skolen
  • Særligt grove tilfælde medfører bortvisning fra skolen

Hvordan inddrager vi eleverne i arbejdet for at fremme den sociale trivsel og modvirke mobning?

Elevinddragelse sker gennem:

  • Elevtilfredshedsundersøgelser
  • Fokusgrupper omkring undervisningsmiljøet
  • Opfølgning på undervisningsmiljøvurderingen
  • Kontaktlærerordning
  • Mentorordninger

Inddrager vi forældrene i arbejdet for at fremme den sociale trivsel og modvirke mobning – og i givet fald hvordan?

Hvis eleven ikke er myndig, inddrages forældrene i tilfælde af store adfærdsmæssige problemer, herunder aktiv medvirken til mobning.

Hvad gør vi for at udvikle de ansattes kompetencer i forhold til at fremme elevernes sociale trivsel og modvirke mobning?

Skolen udvikler de ansattes kompetencer omkring undervisningsmiljøet generelt, herunder elevernes trivsel. Det sker bl.a. gennem:

  • Mentoruddannelse
  • Udvikling af kontaktlærerfunktionen, herunder kurser for kontaktlærere
  • Generelt kursus i ungdomskultur. Kurset henvender sig til alle ansatte

Hvilke ressourcepersoner kan elever, ansatte og evt. forældre henvende sig til med spørgsmål vedrørende elevernes sociale trivsel?

Der er adskillige ressourcepersoner, som kan rådgive og vejlede omkring elevernes sociale trivsel:

  • Kontaktlærere
  • Mentorer
  • Studievejledere
  • Uddannelseschefer
  • Uddannelsesledere
  • Lærere
  • Skolehjemsmedarbejdere

Rusmiddelpolitik

På College360 har elever og medarbejdere et fælles ansvar for at sikre de bedste betingelser for fagligt udbytte, personlig og social udvikling samt et godt studiemiljø.

College360 tager med denne rusmiddelpolitik ansvar for de rammer og retningslinjer, der ligger til grund for at kunne forebygge et problematisk rusmiddelforbrug.

Her kan du lære mere om Rusmiddelpolitik på College360

Skolen foretager lejlighedsvis razzia på skolen og på studieboligerne for at sikre, at der ikke findes ulovlige rusmidler (narkotika) på skolen.

Skolen forbeholder sig ret til at foretage alkohol- og rusmiddeltest.

Er man i besiddelse af ulovlige rusmidler på skolen eller i studieboligerne, overdrages sagen til Politiet. Besiddelse af ulovlige rusmidler kan medføre bortvisning. Elevens mester underrettes, og for elever under 18 år underrettes forældrene. Ved bortvisning kan man søge optagelse igen ved en senere tilmeldingsrunde. Skolen foretager dog under alle omstændigheder en individuel vurdering i forhold til eventuel optagelse på College360.

Det er ligeledes forbudt at møde op på skolen – herunder på studieboligerne – i rusmiddelpåvirket tilstand. I undervisningen er det en fare for sikkerheden, hvis man er påvirket. Hvis en elev møder beruset eller på anden vis påvirket af rusmidler, får elevens mester besked, og hvis eleven er under 18 år, får også elevens forældre besked. Efter konkret vurdering får eleven en advarsel, og ved gentagelse bortvises eleven fra skolen.

Elever, der uden tilladelse drikker øl eller andre former for alkohol på skolen, får den første gang en advarsel og kan i gentagelsestilfælde bortvises. Ved særlige lejligheder giver skolen tilladelse til, at der serveres alkohol:

  • ved svendeprøver og andre afslutninger
  • ved café-eftermiddage
  • ved andre aftalte fester

Tilladelserne i forbindelse med de særlige arrangementer og studieboligerne afhænger af:

  • at eleverne udviser medansvar
  • at der er en leder eller en lærer, der giver den konkrete tilladelse til arrangementet og dermed tager ansvaret for afviklingen
  • at arrangementerne ikke forstyrrer undervisning og skoleophold for andre

Hvis en elev har et problem med alkohol eller rusmidler, kan han/hun trygt søge hjælp og rådgivning hos skolens medarbejdere – dvs. uden sanktioner. Skolen forsøger herefter at hjælpe eleven med at komme ud af misbruget, bl.a. ved henvisning til professionel bistand. Også bortviste elever søger skolen at hjælpe tilbage på sporet, bl.a. ved kontakt til relevante myndigheder.

Besøg af narkohund - Retningslinjer og konsekvenser

Skolen har valgt at bruge vagt- og hundetjeneste i forbindelse med sporing af hash og narkotiske
stoffer. Hunden markerer på alle spor efter hash og narkotiske stoffer. Ved brug af vagt- og
hundetjeneste kontaktes politiet altid.

Der er opstillet følgende retningslinjer og konsekvenser i forhold til hash og narkotiske stoffer på
skolen:

  • Ved besiddelse af narkotiske stoffer på skolen overdrages sagen til politiet. Besiddelse kan medføre bortvisning
  • Ved hundens markering på tasker, skabe eller tøj og en navngiven person indrømmer, der har været hash eller narkotiske stoffer, gives en advarsel. I gentagelsestilfælde bortvises eleven
  • Ved tydelig rus bortvises eleven fra undervisningen og henvises til brancheskolens kontaktperson ved rusmiddelcenteret.


For elever under 18 år:

Der gives besked til forældre, og der kan henvises til UU i elevens hjemkommune.


For elever over 18 år:
Der kan henvises til Rusmiddelcenter i Silkeborg eller i elevens hjemkommune.


For elever med uddannelsesaftale:

Der gives altid besked til arbejdsgiveren.

Brug for en
EUD vejleder?

Vejleder

Irene Bruus

Studievejleder på EUD/EUX

    Uddannelse
    • EUD
    • EUX
    Retning
    • Business
    • Grundforløb 1

Vejleder

Susan Majbritt Bay Thomsen

Studievejleder på EUD/EUX

    Uddannelse
    • EUD
    • EUX
    Retning
    • Håndværk & Design
    • Auto

Vejleder

Søren Kops Hansen

Studievejleder på EUD/EUX, Lærepladskonsulent

    Uddannelse
    • EUD
    • EUX
    Retning
    • Hotel og Restaurant
    • Håndværk & Design

Besøg os

Vi afholder jævnligt informationsarrangementer, hvor du har mulighed for at besøge os og stille alle dine spørgsmål. Du er også altid velkommen til at kontakte os, hvis du har brug for vejledning eller ønsker en rundvisning.