07 jan. 2025
17-årige Villads startede på Handelsgymnasiet Silkeborg i sommer, med en drøm om at blive iværksætter, som han allerede er i gang med at realisere. Villads driver nemlig en håndfuld webshops ved siden af studiet, og så er han del af det talentprogram for iværksættere som Handelsgymnasiet Silkeborg sammen med Silkeborg Business er i gang med at forme.
For Villads Schjøtt Johnsen på 17 år har interessen for iværksætteri altid været til stede. Med en familie, hvor de fleste af hans bedsteforældre har haft egne virksomheder, beskriver han det som noget, der ”ligger i blodet”. Hans første skridt ind i handel var allerede som 10-årig, hvor han begyndte at handle aktier sammen med sin mormor.
Hundeting og sociale medier
Villads’ første rigtige forretning kom via sociale medier. Som 14-årig begyndte han at bygge en side med hundevideoer på Instagram, hvor han hurtigt fik 25.000 følgere. ”Hunde betyder utrolig meget for deres ejere, og derfor valgte jeg den niche – hundeejere er ofte villige til at bruge mange penge på deres kæledyr," forklarer han. Med en voksende platform lavede han sin første webshop. Han fik lynhurtigt sit første salg, men herefter fulgte en læringsperiode, hvor der gik et halvt år inden salg nummer to. Her lærte han en vigtig lektie: tålmodighed og vedholdenhed er nøglen til succes.
Fra hundeudstyr til moderne markedsføring
I dag har Villads lagt hundeudstyr bag sig. Nu handler det om at finde gode produkter, som man kan opbygge et brand omkring, og markedsføre dem gennem kanaler som Facebook. Ved at spotte “huller i markedet”, ofte inspireret af USA, søger han efter produkter, som enten ikke er tilgængelige i Danmark eller mangler god markedsføring. "Hvis jeg opdager noget i USA, der endnu ikke findes på det danske marked, så tester jeg det herhjemme," siger han.
Villads' tilgang er simpel: Han laver reklamer på Facebook der driver kunder ind på hans hjemmeside. Herfra handler det om at optimere hjemmesiden, så kunderne får lyst til at købe. Det kan være alt fra sko til hverdagsprodukter.
HHX som springbræt
I sommer startede Villads på HHX, en uddannelse han altid har vidst var det rigtige valg. Her ser han muligheden for at kombinere sin forretning med relevante fag som virksomhedsøkonomi. "Jeg har altid vidst, at HHX var det rette valg for mig. Forretning har altid interesseret mig, og det er et emne, jeg brænder for," fortæller han.
For Villads er HHX ikke kun teoretisk viden – det er også et værktøj til at tætte de ”huller”, han har i sin viden om at lave virksomhed. Mens han har styr på produkter og kunder, er regnskab og bagvedliggende struktur områder, hvor han stadig udvikler sig. "Jeg er stærk inden for salg og markedsføring, men regnskab er ikke min største styrke – det arbejder jeg på at lære nu," forklarer han.
HHX-elev og iværksætter
Villads er en del af det samarbejde mellem Handelsgymnasiet og Silkeborg Business, der blev formaliseret i sommer. Samarbejdet har til formål at styrke innovation og iværksætteri blandt unge i Silkeborg ved at bygge bro mellem teori og praksis, skabe et netværk og inspirerer unge til at forfølge deres iværksætterdrømme.
For elever som Villads, der allerede er i gang med deres egen virksomhed, åbner samarbejdet op for at få plads på G-KRAFT-kontoret. Her kan unge iværksættere modtage sparring, netværk og ressourcer til at udvikle deres ideer og virksomheder.
Samarbejdet har som mål at støtte unge, der vil tage en HHX- eller HTX-uddannelse og samtidig forfølge deres iværksætterdrømme. For Villads betyder det adgang til et netværk og muligheder, der hjælper ham på rejsen mod hans drøm om et liv som iværksætter og virksomhedsejer.
”Villads er meget realistisk og seriøs med sin virksomhed, han er optaget af tendenser i markedet og formår at handle på de ændringer, som opstår i kundernes adfærd, derudover har han et oprigtigt ønske om at udvikle sig og blive en endnu dygtigere iværksætter. Det giver ham et godt drive og vil helt sikkert være med til at styrke hans innovative kompetencer til fremtiden. Sidst men ikke mindst beviser han, at det at gå på Handelsgymnasiet godt kan forenes med at drive en succesfuld forretning. Det kræver stor disciplin og struktur, men det formår Villads.” Fortæller Nanette Gadegaard Andersen, som er Villads’ iværksættervejleder på Handelsgymnasiet.