Grupper af elever sidder ved borde og arbejder med opgave, gruppe i forgrunden samtaler med facilitator

Elever fra HHX og HTX bidrager til fremtidens midtby

Nyheder | Elever fra HHX og HTX bidrager til fremtidens midtby

20 aug. 2025

I går satte to klasser fra HHX og HTX deres præg på fremtidens Silkeborg. Som en del af Silkeborg Kommunes arbejde med en ny midtbyplan deltog de i en workshop, hvor elevernes perspektiver og idéer blev bragt i spil i udviklingen af byens centrum.

Eleverne – én klasse med faget "Innovation" på HHX og én med faget "Design" på HTX – gik på byvandring, hvor de tog billeder af steder, der fungerer godt, og steder, der fungerer mindre godt. Med udgangspunkt i observationerne arbejdede de i grupper med konkrete forslag til forbedringer og idéer til, hvordan midtbyen kan blive mere attraktiv for unge, både når det gælder handel, byrum og oplevelser.

Forløbet havde en klar faglig dimension: I både innovation og design arbejder eleverne med brugerinddragelse som en del af udviklingsprocesser. Her kunne de derfor koble deres faglige metoder direkte på en aktuel samfundsopgave.

Elevernes input indgår nu i den samlede proces sammen med bidrag fra borgere, erhvervsliv og andre aktører. På den måde er elevernes stemmer blevet en del af det grundlag, der skal formes til en ny midtbyplan for Silkeborg.

HTX

22 maj 2026

Biotech-studieretning på studieretningsdag

Biotech-eleverne lod onsdag bøgerne blive hjemme og udstyrede sig i stedet med briller og kitler til en dag i laboratoriet hos Nordic Green Engineering og på Grauballegaard Biogas. Målinger og analyser af f.eks. gylle og andre restbiomasser er vigtige data for driften af et biogasanlæg. Onsdag havde vores elever ansvaret for, at målingerne blev så præcise som muligt, da de tog briller og kitler på i laboratoriet hos rådgivningsvirksomheden, Nordic Green Engineering, i Silkeborg.

HTX

20 maj 2026

Indbydelse til dimission på HTX

Kære HTX-studenter og forældre Vi har hermed fornøjelsen af at invitere dig til dimission: Fredag d. 26. juni kl. 13.00–15.00 Dimissionen finder sted i Silkeborg Medborgerhus, Bindslevs Plads 5, 8600 Silkeborg. Til dimissionen fejrer vi, at du bliver student, og du får mulighed for at tage afsked med dine klassekammerater og undervisere. Du er velkommen til at invitere op til tre gæster. Efter dimissionen vil der blive taget studenterbilleder, og der serveres en forfriskning i Kalabassen.

HHX

27 apr. 2026

HHX inviterer til Dimission og Les Lanciers

Kære 3.g elever og forældre på Handelsgymnasiet Silkeborg Vi vil gerne invitere jer til dimission og Les Lanciers i Jysk Arena, Ansvej 114, 8600 Silkeborg, hal A, lørdag, den 27. juni 2026

Besøg os

Vi afholder jævnligt informationsarrangementer, hvor du har mulighed for at besøge os og stille alle dine spørgsmål. Du er også altid velkommen til at kontakte os, hvis du har brug for vejledning eller ønsker en rundvisning.