Evalueringsstrategien fastlægger rammer for den interne, regelmæssige evaluering af undervisningen og elevernes faglige standpunkt og udvikling. Derudover undersøges medarbejderes og elevers fysiske og psykiske trivsel.
Årshjul for evalueringsaktiviteter:
Måned |
Aktivitet |
August |
Læsescreening Kontaktlærersamtaler (1.g) |
September |
Matematikscreening Kontaktlærersamtaler (2.g) |
Oktober |
Kontaktlærersamtaler (1.g) |
November-december |
Grundforløbsprøver (NV/PU) Evaluering af grundforløbet ETU Undervisningsevaluering (2.+3.g) Standpunktskarakterer (2.+3.g) MTU/APV (min. Hvert 3. år) |
Februar |
Undervisningsevaluering (1.g) Standpunktskarakterer (1.+2.+3.g) Forældresamtaler (1.g) Terminsprøver 3.g |
Marts-april |
Terminsprøver 2.g Kontaktlærersamtaler (2.g) |
Maj |
Årskarakterer |
Juni |
Afsluttende eksaminer Interne årsprøver 1. +2.g |
Løbende hele året |
SO-evaluering Evaluering af tværgående aktiviteter Feedback i fagene MUS og trivselssamtaler med medarbejderne
|
Selvevaluering
Den årlige selvevaluering er retningsgivende for det kommende års indsatser i udviklingsarbejdet.
Procedure for den årlige selvevaluering:
- På baggrund af relevante data fra evalueringer mm udvælges hvert år i slutningen af skoleåret et eller flere temaer til selvevaluering. For hvert tema udarbejdes en handlingsplan (med mål og opfølgning)
- HTX-ledelsen gennemgår data for året og udpeger temaer, der skal arbejdes med i det kommende skoleår. Temaerne drøftes med udvalgte medarbejder- og elevrepræsentanter
- HTX-ledelsen udarbejder i samarbejde med udvalgte lærere og elever handlingsplaner
- Opfølgning på handlingsplaner sker løbende ved møder og andre aktiviteter i skoleåret.
Flg. data inddrages (som minimum) i selvevalueringen:
- Fravær
- ETU
- Elevernes faglige resultater
- Løfteevne
- Gennemførelsesprocent
- Overgangsfrekvens til videregående uddannelse
Der kan indgå supplerende data i selvevalueringen fra fx særlige initiativer eller indsatser i året eller fra nationale målsætninger.
Indsatsområder
2021/22:
- Konstruktiv feedback – fra kollegaer og ledelse
- Udvikling af undervisningskvaliteten
- Samarbejde med eksterne parter – det erhvervsgymnasiale perspektiv
2022/23:
- Fastholdelse og trivsel
- Fremtidigt studieretningsudbud
- Udvikling og koordinering af studieområdet på HTX
- IT-strategi – overgang til Studie+
- Servicecheck af 150 timers puljen
- Organisering af faget teknologi
Elevtrivselsundersøgelse (ETU)
Undervisningsmiljø vurdering på HTX
Proces for undervisningsmiljøvurdering
Beskrivelser af faserne i undervisningsmiljøvurdering (UMV)
- Fase 1: kortlægning af undervisningsmiljøet
Til kortlægning af elevernes undervisningsmiljø stilles en række spørgsmål til det fysiske og æstetiske undervisningsmiljø. Det psykiske undervisningsmiljø vurderes dækket af den årlige Elevtrivselsundersøgelse (ETU). Alle eleverne på HTX svarer anonymt på spørgeskema via Avenquest.
I 2022 gennemføres spørgeskemaundersøgelsen i UMV samtidig med den årlige ETU i november 2022.
- Fase 2: Beskrivelse og vurdering af resultaterne fra kortlægningen
På baggrund af resultaterne fra kortlægningen udarbejdes en skitse til en handlingsplan. Denne handlingsplan drøftes og kvalificeres i elevrådet. - Fase 3: Handleplan til forbedring af undervisningsmiljøet, og
- Fase 4: retningslinjer for opfølgning på handlingsplanen
Efter drøftelsen med elevrådet færdiggøres handleplan til forbedring af undervisningsmiljøet. Handleplan skal indeholde tidsplan for opfølgning.
Rektor for HTX er ansvarlig for gennemførelse af UMV og for inddragelse af eleverne i processen.
Handleplan til forbedring af undervisningsmiljøet
Lovgrundlag
Kapitel 4: Undervisningsmiljøvurdering
$ 6. Uddannelsesstedets ledelse sørger for, at der udarbejdes en skriftlig undervisningsmiljøvurdering af sikkerheds- og sundhedsforholdene samt forholdene vedrørende det psykiske og æstetiske miljø på uddannelsesstedet.
- Stk. 2. Undervisningsmiljøvurderingen skal være tilgængelig på uddannelsesstedet for elever og studerende og andre interesserede.
- Stk. 3. Undervisningsmiljøvurderingen skal revideres, når der sker ændringer, der har betydning for undervisningsmiljøet, dog mindst hvert tredje år.
$ 7. Undervisningsmiljøvurderingen skal mindst indeholde følgende elementer:
- 1) Kortlægning af uddannelsesstedets fysiske, psykiske og æstetiske undervisningsmiljø,
- 2) beskrivelse og vurdering af eventuelle undervisningsmiljøproblemer,
- 3) udarbejdelse af en handlingsplan, hvor det fremgår, i hvilken takt og rækkefølge de konstaterede problemer skal løses, og
- 4) forslag til retningslinjer for opfølgning på handlingsplanen.
- Stk. 2. Uddannelsesstedets ledelse skal inddrage undervisningsmiljørepræsentanterne i planlægningen, tilrettelæggelsen og gennemførelsen af samt opfølgningen på undervisningsmiljøvurderingen.