I går satte to klasser fra HHX og HTX deres præg på fremtidens Silkeborg. Som en del af Silkeborg Kommunes arbejde med en ny midtbyplan deltog de i en workshop, hvor elevernes perspektiver og idéer blev bragt i spil i udviklingen af byens centrum.
Eleverne – én klasse med faget "Innovation" på HHX og én med faget "Design" på HTX – gik på byvandring, hvor de tog billeder af steder, der fungerer godt, og steder, der fungerer mindre godt. Med udgangspunkt i observationerne arbejdede de i grupper med konkrete forslag til forbedringer og idéer til, hvordan midtbyen kan blive mere attraktiv for unge, både når det gælder handel, byrum og oplevelser.
Forløbet havde en klar faglig dimension: I både innovation og design arbejder eleverne med brugerinddragelse som en del af udviklingsprocesser. Her kunne de derfor koble deres faglige metoder direkte på en aktuel samfundsopgave.
Elevernes input indgår nu i den samlede proces sammen med bidrag fra borgere, erhvervsliv og andre aktører. På den måde er elevernes stemmer blevet en del af det grundlag, der skal formes til en ny midtbyplan for Silkeborg.