Elever har det sjovt til undervisning

Akutte situationer

Beredskab for medarbejdere | Akutte situationer

Herunder finder du instruktioner til, hvordan du praktisk håndterer akutte situationer - eller rådgiver andre heri.

Varsling og alarmering

Der er forskel på varslingstyperne i de enkelte bygninger på College360.

Varsling

Det er vigtigt, at den enkelte forholder sig til, hvilken varslingstype, der er i det område, man opholder sig i. I enkelte bygninger er der ingen varsling. I de bygninger, hvor der er varsling, opereres der med 2 typer af varsling:

  1. Tone-varsling
  2. Tale-varsling

Ved de mest benyttede indgangsdøre er der opsat skilte med information om varslingstype for den pågældende bygning.

Alle opsatte brandtryk er forsynet med information om, hvorvidt aktiveringen af brandtrykket alarmerer brandvæsenet, eller om enheden selv skal kontakte brandvæsenet. 

Alarmering

1. Ring 112
2. Igangsæt evakuering
3. Ring til College360's alarmeringsnummer: 75 360 360 el. 21 66 18 61

Alle kan ringe til College360's alarmeringsnummer i tilfælde af ulykker og livstruende situationer. Nummeret træder ikke i stedet for alarmering til 112, som altid skal kontaktes først. 

Når man ringer til alarmeringsnummer vil College360's interne alarmering aktiveres og krisestab i det omfang, det skønnes relevant.

College360's alarmeringsnummer vil også fremgå af alarmeringsinstruksen, som hænger i alle bygninger på College360.

Hvis alarmeringsinstruksen mangler hos jer, kan den downloades her fra siden. Alarmeringsinstruksen printes på almindeligt A4-papir. Den enkelte instrukser er tilføjet med følgende adresseoplysninger.

  • Navn på lokalitet
  • Bygningsnummer eller bogstav og etage
  • Den fulde postadresse (vejnavn, postnummer, by)
  • GPS-koordinater

Alarmeringsinstruksen er statisk med undtagelse af adresseangivelse af, hvor den specifikke instruks er opsat, således at de tilkaldte beredskabsenheder hurtigst muligt kan finde frem til rette sted.

Alarmeringsinstruksen vil, i de områder, hvor der ikke er fast tilknyttet personale, som udgangspunkt være placeret ved opsatte Safety Points.

Alarmeringsinstruksen vil, i de områder, hvor der er fast tilknyttet personale, være placeret i forbindelse med evakueringsudstyret (veste og instrukser).

Alarmeringsinstruksen er indarbejdet i alle undervisningslokaleinstrukser, der er opsat i undervisningslokaler og mødelokaler på College360.

Evakuering

College360 er placeret på forskellige adresser, og for systematisk at kunne evakuere ansatte og elever er skolen inddelt i en række mindre områder, kaldet evakueringsområder.

Et evakueringsområde er typisk koblet op på adressen til den pågældende bygning Til evakueringsområdet er der tilknyttet en samleplads, hvor de evakuerede samles. For hvert evakueringsområde er der udarbejdet en plan for evakuering.

Det er i den forbindelse vigtigt, at ansatte og elever gør sig bekendt med, hvilket signal der er til evakuering i det pågældende område samt instrukserne for evakuering og samleplads.

Alle bygningsafsnit/bygninger på College360 er inddelt i to typer områder. Henholdsvis områder med fast tilknyttet personale og områder uden fast tilknyttet personale.

Evakueringsområder

College360 er placeret på forskellige adresser, og for systematisk at kunne evakuere ansatte og elever er skolen inddelt i en række mindre områder, kaldet evakueringsområder.

Et evakueringsområde er typisk koblet op på adressen til den pågældende bygning Til evakueringsområdet er der tilknyttet en samleplads, hvor de evakuerede samles. For hvert evakueringsområde er der udarbejdet en plan for evakuering.

Hvert evakueringsområde er ansvarlig for egen evakueringsindsats. Det er i den forbindelse vigtigt, at ansatte og elever gør sig bekendt med, hvilket signal der er til evakuering i det pågældende område samt instrukserne for evakuering og samleplads. (Alt materiale i relation til emnet er udarbejdet både på dansk og engelsk.)

Alle bygningsafsnit/bygninger på College360 er inddelt i to typer områder. Henholdsvis områder med fast tilknyttet personale og områder uden fast tilknyttet personale.

Områder med fast tilknyttet personale
På baggrund af den eksisterende brandsektionering og organisering fastsættes evakueringsområdernes størrelse. I alle områder skal personalet være instrueret i evakueringskonceptet.

Når et evakueringsområde med fast tilknyttet personale skal evakueres, kan evakueringsleder og samlepladsleder finde instrukser og tilhørende veste (en gul og en orange) i evakueringsholderen på gangen.

Udover selv at orientere sig i gældende det evakueringskoncept her på siden, vil der også, med regelmæssige intervaller, blive afholdt øvelser, hvor personalet vil øve en evakueringssituation i praksis.

Områder uden fast tilknyttet personale
Disse områder kan både være områder med fri adgang og områder, hvor der i bestemte tidsrum er begrænset adgang eller krav om brug af adgangskort.

Ved en evakuering vil information til de personer, der opholder sig i områderne, ske via varslingsanlæg, hvis et sådant er installeret ellers tale-varsling, skiltning og kort.

Også i disse områder gælder det, at der, med regelmæssige intervaller, bliver afholdt øvelser, hvor personale, elever og hvem der ellers måtte opholde sig i områderne vil øve en evakueringssituation i praksis.

Sådan evakuerer i et område

I hvert evakueringsområde (områder med fast tilknyttet personale) vil der være opsat evakueringsmateriale, i form af en afmærkede holdere, der indeholder:

  • En gul vest med tryk: ”College360. Evakuering”
  • En lamineret gul instruks med en udførlig trin-for-trin beskrivelse af evakueringslederens opgaver. Det område, der skal evakueres, er vist på instruksen.
  • En orange vest med tryk: ”College360. Evakuering”
  • En lamineret orange instruks med en udførlig trin-for-trin beskrivelse af samlepladslederens opgaver. Placeringen af samlepladsen er vist på et luftfoto på instruksen.

Evakueringslederen ifører sig den gule vest og følger den gule instruks. Evakueringslederens opgave er at få området ryddet for personer. I forbindelse med evakueringen af området, informeres de omkringliggende områder om at der er en evakuering i gang. Ved førstkommende lejlighed informeres den lokale ledelse om hændelsen.

Samlepladslederen ifører sig den orange vest og følger den orange instruks. Samlepladslederens opgave er at modtage de evakuerede personer fra området på den udpegede samleplads uden for bygningen.

I forbindelse med at påtage sig rollen som evakuerings- eller samlepladsleder, skal egen sikkerhed altid overvejes.

Evakuering vs. barrikadering

Ved en situation, hvor en person bevidst forsøger at påføre skade på tilstedeværende, er evakuering ikke nødvendigvis den bedste måde at bringe sig i sikkerhed. Hvis man bevæger sig ud af skolens lokaler for at komme hen til samlepladsen, vil man, i denne situation, kunne sætte sig selv i fare.

I sådanne tilfælde bør personer i farezonen bringe sig selv i sikkerhed ved enten at skabe størst mulig afstand til gerningsmanden eller ved at søge hen til et sted, hvor man kan barrikadere sig.

Vedligehold af evakueringskonceptet

For at sikre at evakuering på College360 til enhver tid vil kunne ske effektivt og organiseret, er det nødvendigt løbende at vedligeholde evakueringskonceptet.

Herunder hører ajourføring af tegninger og luftfotos i forbindelse med til- og ombygninger, kontrol af det opsatte materiale, løbende instruktion af nye ansatte og elever samt regelmæssige øvelser.

At sikre at medarbejdere og elever er bekendt med det aktuelle evakueringskoncept er en ledelsesopgave, mens fejl og mangler ved udstyr håndteres af den lokale bygningsservice.

Ulykke

Førstehjælp

  1. Skab sikkerhed; stands ulykken.
  2. Vurdér personen (ABC-sikring).
    Airways (fri luftveje)
    Breathing (vejrtrækning)
    Circulation (kredsløb og hjerte)
  3. Giv livredende førstehjælp.
  4. Tilkald hjælp. For ekstern assistance, ring 112 – mød ambulancen ved indgangen og vis vej.
  5. Giv almindelig førstehjælp.
  6. Ring, om muligt, til College360´s alarmeringsnummer 75 360 360 el. 21 66 18 61

Safety Points og Hjertestarter

I de opsatte Safety Points findes:

  • Plaster
  • Førstehjælpskasse
  • Brandslukker
  • Brandtæppe
  • Hjertestarter

En hjertestarter er en transportabel, batteridrevet maskine. Ved at afgive elektrisk stød kan hjertestarteren få et hjerte, som er holdt op med pumpe blod rundt, til at pumpe normalt igen. Hjertestarteren kan ikke fejlbetjenes og er let at bruge.

Læs mere om College360's Safety Points og hjertestartere under Støttefunktioner.

Kurser i førstehjælp

På College360 bliver der udbudt førstehjælpskurser, kurserne er kombinereret med oplæring i og brug af hjertestartere.

Kontakt arbejdsmiljøorganisationen hvis du som medarbejder ønsker et hjertestarterkursus. På et livreddende førstehjælpskursus bliver du uddannet til at kunne give førstehjælp ved hjertestop med hjerte – lunge – redning samt brug af en hjertestarter.

Kontakt arbejdsmiljøorganisationen.

Kurserne udbydes 2 gange om året.

Forebyg / anmeld arbejdsulykker

Alle afdelinger er ansvarlige for at arbejde forebyggende med sikkerhedsspørgsmål for at forebygge ulykker og arbejdsbetingede sygdomme.

For at få identificeret de risici, der vil kunne medføre personskade, så skal afdelingerne 1 gang om året foretage en risikovurdering med særlig fokus på personskade, for at identificere de områder, hvor en både forebyggende og afhjælpende indsats vil være relevant. Denne afdækning af risici foregår i arbejdsmiljø- gruppen, som er repræsenteret af afdelingsleder og arbejdsmiljø repræsentant.

Alle arbejdsmiljøgrupper er ligeledes ansvarlige for at medarbejdere er orienteret om deres pligt til at anmelde arbejdsbetingede ulykker til arbejdsmiljø organisationen.

Her kan du finde en blanket til anmeldelse af arbejdsulykker ( link)

Arbejdsmiljø – udvalget vil sammen med arbejdsmiljø gruppen foretage en analyse af de arbejdsulykker, der måtte opstå, og sørge for at der bliver iværksat de nødvendige foranstaltninger for at forhindre lignende ulykker. Arbejdsmiljø gruppen vil være ansvarlig for at inddrage nærmeste leder i dette arbejde.

Arbejdsmiljø- organisationen ved arbejdsmiljø- chefen er ansvarlig for at anmelde ulykken til arbejdstilsynet og til arbejdsskadestyrelsen efter gældende regler.

Brand

  1. Stands om muligt branden.
    Tag ingen risici.
    Anmod evt. om kollegial assistance.
    Forsøg at bekæmpe ilden med brandslukningsudstyr fra brandskabet
    Forsøg at afspærre området for uvedkommende.

  2. Alarmér brandvæsen på 112 eller tryk glasset ind på brandalarmen
    Følg instruksen for alarmering.
    Modtag brandvæsnet på stedet.

  3. Evakuér.
    Følg instruks for evakuering.
    Benyt ikke elevatorer.

  4. Begræns spredning af brand.
    Hvis det er muligt - luk døre, vinduer og porte.
    Hvis det er muligt - fjern brandfarligt oplag (trykflasker og kemikalier).
    Fjern eller afbryd brandkilde.

Brandbekæmpelse

Vurdér indledningsvis behov for indsats i situationen når det brænder:

  • Bekæmp ilden - tilkald hjælp og advar andre ved anråb. Hurtig indsats ved mindre brande kan mindske skaderne betydeligt.
    Og/eller...
  • Alarmer brandvæsen: Ring 112 eller tryk glasset ind på brandalarmen.
  • En forsinkelse af brandvæsnets tilkaldelse kan øge skaderne betydeligt.

Om en brand kan opstå og udvikle afhænger af tre faktorer: Ilt, temperatur og brandbart materiale. Hvis et eller flere af disse elementer ændres eller fjernes, vil branden dø ud.

Brandtrekanten:

  • Fjern ilten (ved brand i et lille rum): Luk døren og sørg for at sikre at der ikke tilføres ilt, f.eks. via et åbent vindue.
  • Sænk temperaturen (ved brand i elektriske installationer eller brandbare væsker): Brug en kulsyreslukker, der køler branden til en temperatur, hvor branden dør ud.
  • Fjern det brandbare materiale (ved brand i en skraldespand eller lignende): Tag om muligt fat i genstanden og smid den ud af vinduet.

Brandslukningsudstyr

Amokhandlinger

Terrorhandlinger, skudepisoder, trusler og øvrige typer af voldshandlinger defineres her som 'amokhandlinger'.

Den forebyggende indsats

College360 følger Undervisningsministeriets håndbog vedrørende 'Sikkerhed og Kriseberedskab'. Skolen foretager løbende en vurdering af det nødvendige beredskabsniveau på baggrund af indrapporterede hændelser og andre relevante forhold.

  • Alle medarbejdere og studerende har et fælles ansvar for at drage omsorg for kollegaer og medstuderende for at undgå mistrivsel. Mistrivsel vil kunne føre til selvdestruktive eller udadrettede voldelige handlinger. Alle mistanker om mistrivsel kræver opfølgende handling.
  • Fakultetsledelsen og ledelsen i Fællesadministrationen er ansvarlig for, at der er klare retningslinjer omkring, hvilke tiltag der kan iværksættes, ligesom kommunikations- og kommandoveje skal være klart definerede.
  • Er der lokalt bekymring for radikalisering eller skoleskyderi, er det muligt at kontakte den kriminalpræventive afdeling ved Østjyllands Politi på tlf. 72582365 eller ved mail ojyl-kriminalpraeventivt@politi.dk. Skønnes det, at indgriben fra politiets side er påkrævet her og nu, kontakter enhedens leder selv politiets vagtcentral på 112.
  • Den enkelte enheds ledelse skal sikre, at der lokalt er viden om, hvilke handlingsalternativer der er, hvis evakuering ikke skønnes at være den optimale løsning, fx løbe, gemme sig eller forskansning.

I en krisesituation

  • Løb eller gem dig

  • Alarmer politiet på 112.

  • Kontakt, om muligt, College360´s alarmeringsnummer 75 36 03 60

  • Følg instruksen for amokhandlinger

  • Hvis der skal evakueres, følg den kendte plan ellers:
    - Vær stille, søg ly i et lokale, lås/bloker indgang, ophold dig langs væggen (ikke foran døren)
    - Afvent instrukser.
    - Forbliv i lokalet indtil politiet eller en ansat kalder jer ud.

  • Politiet vil være i højeste alarmberedskab, så hvis du møder politiet, gør da følgende:
    - Vis politiet dine hænder, så de kan se, at du ikke er farlig.
    - Forbliv i den position du er (bliv liggende, stående, siddende).
    - Afvent og følg politiets anvisninger uden diskussion.

  • Den enkelte enheds leder er ansvarlig for at indgå i løsningsorienteret dialog med politiet, når de møder op, og derudover orientere politiet om følgende:
    - Aktiviteter i bygningen.
    - Evt. informationer om gerningsmanden.
    - Ca. antal personer i bygningen.
    - Tegninger over bygningen-/erne.
    - Muligheder for at kommunikere med dem, der opholder sig i bygningen

Efter en krisesituation

I forbindelse med voldsomme hændelser på det enkelte fakultet og/eller i Fællesadministrationen, skal der hurtigst muligt iværksættes tiltag om intern og ekstern kommunikation samt tilbud om krisehjælp til ansatte og studerende.

College360 har indgået aftale med Dansk Krisekorps omkring psykologisk rådgivning, som gælder for alle universitetets ansatte. College360s aftale om psykologisk rådgivning gælder kun arbejdsrelaterede henvendelser. Læs mere under 'Støttefunktioner'.


Den lokale ledelse vil i samarbejde med direktionen udarbejde en kommunikationsplan for det konkrete tilfælde. Kommunikationen bør hurtigst muligt indeholde følgende:

  • Politiets beskrivelse af hændelsesforløbet og den nuværende status.
  • College360’s og myndighedernes reaktion på og håndtering af sagen.
  • Kontaktoplysninger for pårørende og medier.

Støttefunktioner

Bombetrussel

Telefonisk trussel

Ved modtagelse af telefonisk bombetrussel - og andre telefoniske trusler:

  1. Bevar roen
    • Tal roligt med den, der truer.
    • Få evt. andre til at alarmere politiet.
  2. Notér
    • Notér den rette ordlyd af meddelelsen og prøv at holde samtalen i gang.
    • Registrér så mange oplysninger som muligt:
      • Er det en mand/kvinde?
      • Siger stemmen noget om personens alder?
      • Har personen en særlig accent?
  1. Tal med den truende
    • Prøv at få oplyst:
      • Hvornår vil bomben sprænge?
      • Hvor er bomben anbragt?
      • Hvordan ser bomben ud?
      • Hvad er motivet?
      • Hvem står bag truslen?
    • Forsøg at trække tiden ud - spørg igen.
  2. Orientér og alarmér
    • Informér nærmeste leder.
    • Lederen kontakter politiet på 112 og College360's telefon via alarmeringsnummer 75 360 360 eller vagt telefon : 21 66 18 61
    • Kan du ikke komme i kontakt med en leder – ringer du selv!
    • Politiet afgør, om bygningen skal evakueres, med mindre at du skønner, at truslen er så akut, at evakuering ikke kan afvente politiets afgørelse (hvis du fx kan se en bombe).
  3. Varsling
    • Politiet beslutter hvilken form for varsling, der skal benyttes.
    • Orientér politiet om de muligheder, der er for varsling i bygningen.
  4. Evakuering

 

Brev eller mail med trusler
Ved modtagelse af brev eller mail med trusler om f.eks. bombesprængning, kontaktes den nærmeste leder. Nærmeste leder kontakter politiet, som beslutter, hvad der følgende skal ske. Det er i den forbindelse vigtigt at informere politiet om hvilke aktiviteter der er på stedet. Det kunne være:

  • Møder med kontroversielt indhold.
  • Besøg af kontroversielle personer.
  • Eksamen
  • Andre større arrangementer, hvor en evakuering vil kunne medføre stor ulempe.

Husk også at ringe til College360's alarmeringsnummer 75 360 360 el. vagttelefon 21 66 18 61

Mistænkelig post

I forbindelse med håndtering af post og pakker følges PET’s vejledning 'Sikkerhed ved indretning af post- og pakkemodtagelser'. Nedenstående er et udtræk af denne vejledning.

Hvornår er posten mistænkelig?

Vurderingen af, hvorvidt en forsendelse er mistænkelig, bør som minimum inkludere nedenstående betragtninger:

Er forsendelsen fra en troværdig/kendt leverandør/afsender? Bemærk, at mistænkelig post naturligvis også kan modtages fra kendte leverandører/afsendere. Udvis derfor altid opmærksomhed, hvis der er forhold, der falder uden for normalbilledet eller på anden vis vækker mistanke.

  • Mangler der afsender på forsendelsen?
  • Hvordan er emballagens konsistens? Er indpakningen brudt/ubrudt? Virker den troværdig eller mistænkelig i forhold til det forventede indhold?
  • Mistænkes forsendelsen for at indeholde pulver eller pulverlignende substanser?
  • Er forsendelsen unaturlig tung i forhold til dens størrelse?
  • Er antallet af pakker som forventet?
  • Medfølger der en følgeseddel?
  • Er teksten maskinskrevet eller håndskrevet, er der stavefejl, ukorrekt personangivelse, ukorrekt stillingsbetegnelse, ukorrekt adresse m.m.?
  • Er der usædvanlige/ukendte frimærker og frankeringer på forsendelsen? (Erfaringen viser, at brevbomber ofte er overfrankerede for at sikre, at de når frem til modtageren).
  • Er forsendelsen mærket 'Personligt', 'Fortroligt' eller lignende?
  • Er der prikket små huller i indpakningen?
  • Afgiver forsendelsen ukendte/mistænkelige lugte?
  • Er der væskeudtræk på kuverten?
  • Er forsendelsen stilet til en bestemt afdeling eller person, og adskiller den sig fra forsendelser, der normalt stiles hertil? (Afdeling eller medarbejder kontaktes for at høre, om der ventes en forsendelse).                 

Hvis ikke mistænkelig, åbnes forsendelsen.

Hvis stadig mistænkelig, bør forsendelsen ikke håndteres yderligere. Benyt kendte kommunikationsveje og alarmeringsinstrukser, og afvent eventuel myndighedsindsats. Ved brug for myndighedsindsats alarmeres via tlf.  112.

HUSK! Spørg altid en kollega om en second opinion, når du har mistanke om, at en forsendelse er mistænkelig. Følg almindelige meldeveje og alarmeringsinstrukser.

Efterladte genstande

På College360 kan man lejlighedsvis opleve efterladte genstande.

Der er normalt tale om harmløse genstande, som er blevet glemt.

Hvis du vurderer, at efterladte genstande er mistænkelige, skal du informere din nærmeste leder, som skal kontakte politiet via 112 eller 114. Kan du ikke komme i kontakt med en leder, skal du selv ringe til politiet.

Politiet afgør, om bygningen skal evakueres. Med mindre du skønner, at der er tale om en bombe, der vil springe, før politiet kan nå at disponere i sagen, og evakuering ikke kan vente (f.eks. ved visuel kontakt med en bombe).

IT-nedbrud

Hvis man oplever et IT-nedbrud, skal man kontakte sin lokale IT-support, der vil vurdere problemets omfang.

Leder

Øvrige

Alland Ørbæk Sørensen

IT-chef

Besøg os

Vi afholder jævnligt informationsarrangementer, hvor du har mulighed for at besøge os og stille alle dine spørgsmål. Du er også altid velkommen til at kontakte os, hvis du har brug for vejledning eller ønsker en rundvisning.