Eksamensreglement for Teknisk Gymnasium Silkeborg 2024
Eksamensreglerne er de regler, der gælder for afholdelse af prøver på Teknisk Gymnasium Silkeborg.
Reglerne er udfærdiget på baggrund af de love og bekendtgørelser, som undervisningsministeriet har udsendt. Disse regler findes på undervisningsministeriets hjemmeside på www.uvm.dk. Nedenfor er de vigtigste bekendtgørelser i relation til eksamen anført:
- Bekendtgørelse om de gymnasiale uddannelser BEK nr. 497af 18/5/2017
- Bekendtgørelse om prøver og eksamen i de almene og studieforberedende ungdoms- og voksenuddannelser. BEK nr. 343 af 08/04/2016
- Bekendtgørelse om visser regler om prøver og eksamen i de gymnasiale uddannelser BEK nr. 1276 af 27/11/2017
- Bekendtgørelse om karakterskala og anden bedømmelse. BEK nr. 262 af 20/03/2007
- Bekendtgørelse om adgangen til at medbringe og anvende udstyr, herunder digitale hjælpemidler, under prøver i de gymnasiale uddannelser Bek nr 224 af 19/3/2018
Adgang til prøver
En elev har normalt adgang til prøver når:
- Skolens studieregler er overholdt, herunder regler for møde- og afleveringspligt (jf. studie- og ordensregler for uddannelsen).
- Det er en betingelse for adgang til eksamen, at eleven har afleveret opgaver, projekter, synopser mv. som skal bruges til eksaminationen
Skolen afgør om ovennævnte regler er overholdt, inden eksamensperioden påbegyndes.
Antal prøver
For elever med op til 4 A-fag er antallet af skriftlige og mundtlige prøver 10 over 3 år.
For elever med 5 A-fag er antallet af prøver 11, mens det for elever med 6 A-fag er 12 og så fremdeles.
Prøven i Naturvidenskabeligt grundforløb og Produktudvikling tæller ikke med i det samlede prøveantal.
Obligatoriske prøver:
- Dansk A skriftlig prøve
- Teknikfag A projektprøve
- Studieområdeprojekt mundtlig prøve
I A-fag, der afsluttes med både skriftlig og mundtlig prøve, aflægges mindst én prøve.
De øvrige prøver udtrækkes ved undervisningsministeriets lodtrækning.
Elever, der fortsætter undervisningen i et fag på højere niveau, aflægger ikke prøve på C/B-niveau.
Ved udtræk i eksamensterminer som ligger før sommereksamen i 3. år, kan udtrækkes 0, 1 ,2 eller 3 fag.
Ved udtræk af prøvefag til sommereksamen i 2.g sikres, at eleven efter eksamen har aflagt minimum 3 prøver.
Beståelseskriterier
Højere teknisk eksamen er bestået, når det vægtede gennemsnit af de karakterer, der optræder på eksamensbeviset, herunder afsluttende standpunktskarakterer samt prøvekarakterer, er mindst 2,0.
- Fag på C-niveau har vægtfaktor: 1,0
- Fag på B-niveau har vægtfaktor: 1,5
- Fag på A-niveau har vægtfaktor: 2,0
- Studieområdeprojekt har vægtfaktor: 2,0
- Prøve i Naturvidenskabeligt grundforløb og Produktudvikling på grundforløbet har vægtfaktor: 0,25
For fag, der afsluttes med mere end én karakter, deles vægten ligeligt mellem karaktererne.
Opgaver til projekteksamen og skriftlig eksamen
Ved start af en eksamensprojektperiode udleveres et oplæg, der består af en beskrivelse af rammerne for projektet og projektoplæggene. Projektoplægget i teknologi B og i matematik B udarbejdes af Undervisningsministeriet, mens projektoplæggene i de øvrige fag udarbejdes af skolen.
Opgaverne til skriftlig eksamen er udarbejdet af Undervisningsministeriet.
Skriftlige prøver
Her kan du læse om de regler, der gælder for skriftlige prøver på HTX.
Inden prøven
Inden prøven skal du læse brugervejledningen til elever vedrørende Netprøver. Den finder du her.
Du skal sikre dig, at du kan aflevere opgaven som PDF-dokument.
Medbring
Til de skriftlige prøver skal du medbringe egen computer samt hovedtelefoner.
Hvis du har behov for at låne en computer til skriftlig eksamen, skal du meddele det til IT-afdelingen senest en uge, før prøven afholdes.
Hvis der opstår problemer med computeren på dagen, kan du kontakte IT-afdelingen om morgenen.
Husk strømforsyning og gerne en forlængerledning. Medbring også skriveredskaber, lommeregner mv.
Det er tilladt at medbringe egne notater og arbejder, og der vil være adgang til materialer anvendt i undervisningen.
Mødetid
Du skal møde senest 30 minutter før prøvens start.
Ophold i eksamenslokalet
Mobiltelefon, Smartwatch og lignende afleveres i slukket tilstand til tilsynsførende før prøvens start, og der må ikke benyttes spil og lignende.
MP3-afspiller og offline-musiktjenester må anvendes, hvis det ikke virker forstyrrende på andre.
Ønsker du at forlade lokalet, må det kun ske efter tilladelse og under ledsagelse af en af de tilsynsførende.
Er der noget, du er i tvivl om, bedes du tilkalde en af de tilsynsførende. Tilkaldelse foregår ved håndsoprækning.
Eksamensopgaver
Prøven er begyndt når der er adgang til opgaverne. Opgaven hentes på netprøver.dk Du skal kontrollere, at du har modtaget det opgavesæt, der svarer til det fag og det niveau, du skal til prøve i.
Aflevering
Besvarelsen afleveres som PDF-dokument på netprøver.dk. Du skal desuden sende en sikkerhedskopi til mailadressen eksamen3@college360.dk, hvor du i titlen angiver: Klasse – Navn – Fag – Skriftlig eksamen.
Bemærk at du ikke skal skrive navn og institution på din besvarelse. Undtaget herfra er besvarelser fra en eventuel 1. delprøve i matematik, hvor der skal skrives navn og institution.
Hvis du har lavet håndtegnede skitser/figurer kan du tage et billede med computerens webcam, og sætte billedet ind i dit dokument, eller aflevere det som bilag.
Når opgaven er afleveret, må du ikke forlade lokalet, før du har fået tilladelse af en tilsynsførende, som kontrollerer, at opgaven er afleveret korrekt. Forlades prøven uden tilladelse fra en tilsynsførende, betragtes eksamen som afbrudt.
Når du forlader lokalet, skal du huske at tage hensyn til de elever, som endnu ikke har afleveret.
Regler for brug af IT ved skriftlige prøver
Eksaminanden medbringer udstyr m.v. på eget ansvar. Eksaminanden er selv ansvarlig for de forsikringsmæssige forhold vedr. udstyret. Det er eksaminandens ansvar, at medbragt programmel overholder gældende regler om ophavsret m.v.
Eksaminanden er selv ansvarlig for, at udstyret er opstillet og funktionsdueligt.
Hvis ikke programmet fungerer senest 15 minutter før prøven, kan eksaminanden ikke forvente at kunne anvende udstyret under prøven.
Det anbefales, at eksaminanden udfører back-up med jævne mellemrum.
Til skriftlige eksamener må der kun benyttes materialer fra internettet som har været anvendt i undervisningen, herunder eventuelle aftalte hjælpemidler, Systime-bøger, Studieplus, online-ordbøger og Netprøver.dk.
Det er ikke tilladt at lave søgninger på internettet, f.eks ved brug af Google, ligesom det ikke er tilladt at benytte internetadgangen til hele portaler og lignende, der muliggør søgning i større samlinger af digitalt materiale.
Der må kun indgå tekst mv., som er produceret under prøven. Det er således IKKE tilladt at indlæse tekster eller grafik (f.eks. logo og lignende), der er fremstillet før prøven.
Det er ikke tilladt at anvende programmer som ChatGBT eller lignende, der ved hjælp af kunstig intelligens kan generere dele af eller en hel besvarelse for eleven.
Det er ikke tilladt at læse eller forsøge at læse andre eksaminanders skærme.
Det er ikke tilladt at udveksle oplysninger, hverken via internettet eller ad anden vej.
Skolen benytter programmet ExamCookie til at monitorere elevernes it-brug under eksamen. Det er en forudsætning for at kunne deltage i eksamen, at programmet ExamCookie downloades og benyttes efter de af den eksamensansvarlige udstukne forskrifter.
Hvis der opstår tekniske problemer med udstyret eller programmer, herunder strømsvigt, færdiggør eksaminanden opgavebesvarelsen manuelt. Det gælder, hvad enten der er tale om skolens eller eksaminandens udstyr eller programmer. Normalt skal eksaminanden påbegynde manuel besvarelse, hvis tekniske problemer m.v. ikke er blevet løst eller skønnes at kunne løses inden for 30 minutter efter deres opståen. Det er eksaminandens ansvar, at medbragt udstyr og programmer fungerer under prøven.
Mundtlige prøver
Mødetid
Du skal møde 30 min. før, din forberedelsestid begynder. Prøven er begyndt, når du er blevet gjort bekendt med prøvespørgsmålet. Under ophold i og omkring eksamenslokalet skal du undgå støjende adfærd eller anden adfærd, der kan genere eksaminander, censorer og eksaminatorer. Når du har aflagt prøve og modtaget din karakter, bedes du hurtigst muligt forlade prøveområdet.
Regler for brug af IT ved mundtlige prøver
Det er tilladt at medbringe egne notater og arbejder. Der må kun benyttes materialer fra internettet som har været anvendt i undervisningen, herunder eventuelle aftalte hjælpemidler, Systime-bøger, Studieplus, online-ordbøger og Netprøver.dk.
Ophold i forberedelses- og eksamenslokalet
Mobiltelefon, smartwatch og lign. afleveres i slukket tilstand til eksaminator ved prøvens start.
I forberedelseslokalet vil der typisk sidde mere end 1 elev. I hvert lokale sidder der desuden en eksamensvagt.
Ønsker du at forlade forberedelseslokalet, må det kun ske efter tilladelse og under ledsagelse.
Sygdom ved en prøve
Er du syg den dag, du skal til prøve, kontakter du straks elevadministrationen (tlf. 75360360). Administrationen kontakter den eksamensansvarlige, som afgør, hvor hurtigt du kan gå op til en ny prøve.
Ved sygdom skal du altid kunne fremvise dokumentation i form af en lægeerklæring.
For sent fremmøde til en prøve
Kommer du for sent til en prøve, kontakter du straks elevadministrationen (tlf. 75360360). Administrationen kontakter den eksamensansvarlige, som afgør ud fra dine begrundelser, om du kan deltage i prøven. Prøvetiden forlænges ikke ved for sent fremmøde til en skriftlig prøve.
Ved udeblivelse skal der afleveres en skriftlig begrundet ansøgning om at få lov til at gå til en ny prøve, der vurderes af skolens rektor.
Snyd ved eksamen
Forsøg på at snyde vil medføre øjeblikkelig bortvisning eller tildeling af karakteren -03. At give uretmæssig hjælp til andre eksaminander regnes også for snyd.
Er væsentlige dele af en besvarelse ved en prøve ikke udarbejdet af eksaminanden eller er væsentlige dele afskrift fra ikke-angivne kilder, eller har eksaminanden i øvrigt uretmæssigt skaffet sig hjælp til besvarelse af en opgave, skal eksaminanden udelukkes fra prøven med bortfald af en eventuelt afgivet karakter.
Vær opmærksom på, at der ved aflevering af opgavebesvarelser skal underskrives en erklæring om, at besvarelsen er udfærdiget uden anvendelse af uretmæssig hjælp, at der alene er benyttet tilladte hjælpemidler, at eksaminanden ikke har udgivet en andens arbejde for sit eget, og at eksaminanden ikke har anvendt eget tidligere bedømt arbejde uden henvisning hertil.
Enhver overtrædelse af eksamensreglementet kan betyde bortvisning fra prøven.
Særlige prøvevilkår
Skolen kan tilbyde særlige prøvevilkår til elever med ordblindhed eller andre specifikke vanskeligheder.
Det kan være forlænget tid til skriftlig eksamen og forlænget tid til forberedelse til mundtlig eksamen.
Bedømmelse
Den skriftlige prøve
De skriftlige prøver bedømmes af to eksterne censorer, således at den endelige karakter er et udtryk for deres fælles vurdering. Karaktererne vil normalt kunne ses ca. en uge før dimissionen.
Den mundtlige prøve
Normalt medvirker foruden eksaminator en censor, der kommer fra en anden skole. Eksaminator leder eksaminationen. Censor kan stille enkelte spørgsmål til eksaminanden. Censor bestemmer, hvornår eksaminationen er slut. Eksaminandernes præstation vurderes individuelt. Der censureres efter hver eksamination, og karakteren gives umiddelbart herefter.
Klage over afsluttende standpunktskarakter
Det er muligt at klage over en afsluttende standpunktskarakter.
Hvis du ønsker en uddybende begrundelsen for en standpunktskarakter skal du snarest og senest 14 dage efter offentliggørelsen henvende dig til den lærer, der har afgivet karakteren. Formålet med samtalen er er få en god snak om, hvad der ligger til grund for karakteren.
Det vil I mange tilfælde kunne give dig en tilfredsstillende forståelse.
Er dette ikke tilfældet følger herefter den sædvanlige klageprocedure.
Klagen skal sendes til rektor Jens Ditlev Hansen på mail jdha@college360.dk
Klage over eksamen
En eksaminand kan indgive klage til skolen vedrørende forhold ved eksamen op til 14 dage efter, at karakteren på sædvanlig måde er meddelt den pågældende. Første klageinstans er altid skolen. En eksaminand har ret til at få udleveret kopi af egne skriftlige opgavebesvarelser og af det ved mundtlig prøve tildelte eksamensspørgsmål. Klagen skal være skriftlig og begrundet.
Klageren skal præcisere og begrunde klagepunkterne. Begrundelsen kan vedrøre:
- Eksaminationsgrundlaget, herunder prøvespørgsmål, opgaver og lignende, samt dets forhold til uddannelsens mål og krav
- Prøveforløbet
- Bedømmelsen
Hvis opgaverne er stillet af styrelsen, videresender skolen klager, der vedrører eksaminationsgrundlaget til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.
Skolen afgør, om klagesagen skal fremmes eller afvises som åbenbart grundløs. Afgørelsen meddeles klager snarest muligt.
Skal sagen fremmes forelægger skolen klagen for eksaminator og censor(er) med anmodning om en faglig udtalelse. Så snart skolen har modtaget svar fra eksaminator og censor(er), forelægger skolen udtalelserne for klageren. Der gives lejlighed til at fremkomme med eventuelle kommentarer inden for normalt en uge.
Skolens afgørelse, der skal være skriftlig og begrundet, kan gå ud på:
- Tilbud om ny bedømmelse (ombedømmelse), dog ikke ved mundtlige prøver
- Tilbud om ny prøve (omprøve), eller
- At klageren ikke får medhold i klagen.
Afgørelsen meddeles hurtigst muligt til klageren. Skolen orienterer eksaminator og censor om afgørelsen.
Ombedømmelse og omprøve kan resultere i en lavere karakter.
Klagen sendes til:
Rektor Jens Ditlev Hansen på mail jdha@college360.dk
Andre regler
Eleven har ophavsretten til produkter, der fremkommer som resultat af en prøve.
Eleven har ejendomsretten til disse produkter mod betaling af eventuelle udgifter til materialer, som er anvendt ved prøven. Hvis eleven ikke kontakter skolen inden for 2 måneder, efter at resultatet er bedømt, overgår ejendomsretten til skolen.
Denne udgave af eksamensreglementet er redigeret januar 2023
Julie Aggersbøl Sejer Hansen