Virksomhedspartnerskaber

Tæt samarbejde med erhvervslivet giver eleverne dybere forståelse for, hvordan teori anvendes i praksis

Siden 2022 har hver HHX-klasse haft tilknyttet en partnerskabsvirksomhed, som de gennem deres gymnasietid lærer at kende og løbede besøger og arbejder med i den daglige undervisning, og vi har i dag 32 partnerskabsvirksomheder som dækker vores 35 HHX-klasser. For eleverne handler partnerskabet om at opleve autenticitet og blive inddraget i virkelige problemstillinger. Dette motiverer dem og giver samtidig en dybere forståelse for, hvordan teori anvendes i praksis på tværs af fag. Ved at samarbejde med lokale virksomheder får eleverne et værdifuldt indblik i, hvordan erhvervslivet fungerer i praksis.

Få adgang til elevernes perspektiver på problemløsning

Bliv partnerskabsvirksomhed

Som partnerskabsvirksomhed hos HHX får virksomhederne mulighed for at samarbejde tæt med engagerede elever og lærere over en periode på tre år. Formålet er at bygge bro mellem erhvervslivet og uddannelsen, hvor eleverne får indsigt i praksis, og virksomhederne får adgang til elevernes perspektiver.

Formål med partnerskabet

For Handelsgymnasiet er partnerskaberne en del af skolens strategi om at skabe en tydelig profil, som en moderne og erhvervsrettet uddannelsesinstitution. Vi ønsker at styrke vores netværk og samarbejde med det lokale erhvervsliv, hvilket giver os mulighed for at tilbyde endnu mere praksisnær og autentisk undervisning. Resultatet er glade, motiverede og kompetente elever, der er godt rustet til fremtiden.

Employer branding

Hvad får din virksomhed ud af et partnerskab?

  • Indsigt i elevernes tankegang og kreative løsninger.
  • Synlighed og branding blandt kommende medarbejdere.
  • Mulighed for at skabe interesse for din branche og virksomhed.
  • Et konkret bidrag til CSR og samfundsansvar.

Eksempler på aktiviteter

Introduktion til virksomheden

Eleverne får en grundig præsentation af virksomheden, herunder produkter, konkurrenter, målgrupper og udfordringer. Besøget indeholder ofte en rundvisning for at give et konkret indblik i virksomhedens daglige drift.

Marketing og internationalisering

Her arbejder vi med markedsføringsstrategier, storytelling og virksomhedens image. Fokus kan også være på internationalisering med præsentationer på fremmedsprog, hvis relevant.

Økonomi, vækst og logistik

Eleverne dykker ned i regnskaber, vækststrategier, logistik og brugen af økonomiske analyser. Besøget tilpasses virksomhedens størrelse og fokusområder.

Jura, CSR og bæredygtighed

Eleverne får indsigt i virksomhedens arbejde med jura, samfundsansvar og bæredygtighed – med udgangspunkt i eksempler fra virksomheden eller dens branche.

Karriere og rekruttering

Ved afslutningen af samarbejdet præsenteres eleverne for karrieremuligheder i virksomheden og branchens krav til fremtidige medarbejdere. Besøget giver samtidig mulighed for at takke for et godt samarbejde.

Kontakt os

Er du interesseret i at blive en del af programmet? Kontakt os for at høre mere om, hvordan vi kan starte et samarbejde, der passer til din virksomheds behov.

Nettie Hvam Pape

Lektor

    Uddannelse
    • HHX
    Retning
    • Handelsgymnasiet
    Fag
    • Afsætning
    • Innovation

Katrine Nyholm Søgaard

Lektor

    Uddannelse
    • HHX
    Retning
    • Handelsgymnasiet
    Fag
    • Afsætning

Tak for partnerskabet

Bestseller

”Talentudvikling har altid været en prioritet for os. Vi ved, at vores fremtidige styrke afhænger af at invitere flere unge mennesker ind i virksomheden, så vi kan vokse sammen. Det er blevet sværere at tiltrække unge talenter, fordi de i dag har så mange muligheder. Derfor inviterer vi dem ind og giver dem et indblik i vores hverdag. De skal føle sig set, hørt og vide, at vi har en plan for deres udvikling.”

Dennis Birk Jørgensen / Sales Director

Attityde

”Det har været en stor fordel at have et længerevarende samarbejde med den samme klasse. Vi har lært eleverne at kende, og det har skabt fortrolighed og tryghed i samarbejdet. De har været nysgerrige, dygtige og engagerede – vi er stolte af ’vores Attityde-klasse’.”

Marianne Vellier / Chief Happiness Officer

Attityde

”Gennem forløbet har vi haft besøg af klassen flere gange, hvor vi har præsenteret vores virksomhed og givet dem opgaver for at få deres input. Vi har også haft elever ansat til konkrete opgaver – nogle har hjulpet med at udvikle hjemmesider for vores kunder, mens andre har fået praktisk erfaring med kundekommunikation i vores interne callcenter.”

Marianne Vellier / Chief Happiness Officer