- Livet på skolen /
- Projekt Innovative og bæredygtige læringsrum /
- Virtuelle undervisningsmetoder
Nye innovative og bæredygtige læringsrum på Autouddannelserne
Simulationszoner til svejsning og autolak
Nye virtuelle læringsrum giver eleverne bedre muligheder for træning
Kabine til autolaksimulator
Der opbygges en lakkabine, hvor eleverne kan anvende autolaksprøjtesimulator. Kabinen bliver en tro kopi af en rigtig sprøjtekabine. Autolakererfaget er et miljømæssigt og energimæssigt tungt erhverv. Det kræver epoxy-bevis, særlige sikkerhedsforanstaltninger, kabinen skal startes op, det miljømæssige åndedrætsværn kobles til, og lakering foregår i en eksplosiv atmosfære. Den nye laksimulator kabine vil gøre det muligt for vores elever at øve sig i teknikker fra håndtering af sprøjtepistolen til lakering af maling og klar lak. Simulatoren giver eleverne øjeblikkelig feedback på deres performance og viden om deres mestring. Besøgende Grundskoleelever vil kunne træde ind i en virtuel verden, hvor faget demonstreres.
Svejsesimulatorzone
Med en svejsesimulator får vi et virtuelt læringsmiljø, hvor eleverne kan træne svejsning uden brug af beskyttelsesgas og andre materialer som stål og aluminium. Eleverne får lynhurtig feedback på deres resultater og inciteres til at blive bedre og bedre. Besøgende grundskoleelever får mulighed for at prøve kræfter med svejsning i den virtuelle verden uden, at det kræver arbejdsmiljømæssige kurser og certifikater, hvilket vil give dem en autentisk oplevelse af svejsning. Derudover investeres i nye svejsemaskiner, så skolens udstyr kommer på højde med branchen og det, der møder eleverne på deres lærepladser samtidig med, at de nye maskiner bruger mindre strøm og gas, og derfor er langt mere bæredygtige.
Nye demonstrationsmotorer til grundforløbseleverne
De nye demonstrationsmotorer giver eleverne bedre indsigt i moderne teknologi og gør det muligt at udføre relevante målinger på motorerne. En demonstrationsmotor er en økonomisk og miljømæssig en bedre investering fremfor flere biler på værkstedet, da underviserne kan samle flere elever om en motor, når der skal formidles nye viden.