Projekt Innovative og bæredygtige læringsrum

College360 modtager 4,6 mio. i støtte fra Nordea-fonden

Erhvervsuddannelserne på College360 har modtaget 4.604.401,00 kr. i støtte fra Nordea-fondens værkstedspulje til projekt Innovative og bæredygtige læringsrum, som skal bidrage til at styrke den næste generation af dygtige faglærte i Silkeborg. Værkstedspuljen er etableret for at give skolerne mulighed for at forbedre deres faciliteter og opkvalificere underviserne og dermed gøre det mere attraktivt for unge at tage en erhvervsuddannelse. Nordea-fondens støtte går bl.a. til, at uddannelsesinstitutionerne kan investere i mere moderne værktøj, nye teknologier og grøn omstilling.
Se mediernes omtale af projektet

Nordea-fonden

100 mio. kr. til fremtidens faglærte

College360 har modtaget 4.604.401,00 kr. i støtte fra Nordea-fondens Værkstedspulje. Nordea-fonden har et almennyttigt formål og støtter projekter, som fremmer gode liv inden for sundhed, motion, natur og kultur. Med Værkstedspuljen uddeles i alt 100 mio. kr.: 23 mio. kr. til 10 FGU-institutioner fordelt på 31 lokationer og 77 mio. kr. til 20 erhvervsskoler fordelt på 26 lokationer. Værkstedspuljen var åben fra juni til oktober 2023, hvor i alt 68 uddannelsesinstitutioner fra Danmark og Færøerne søgte om støtte. Projekterne modtager fra 1. mio. kr. og op i støtte.

”Vi har brug for nye generationer af dygtige faglærte og håber, at Værkstedspuljen bidrager til, at flere unge får lyst til at blive håndværkere – uanset om det er smed, kok, landmand eller andre fag. Det har været fantastisk at få et væld af ansøgninger fra ambitiøse FGU- og erhvervsskoler, der gerne vil tilbyde deres elever de bedst mulige rammer med moderne udstyr og topkvalificerede faglærere,” siger Henrik Lehmann Andersen, adm. direktør i Nordea-fonden. 

Læs mere om støtten til Erhvervs- og FGU skoler

Projektets formål på College360

Moderne værktøj, nye teknologier og grøn omstilling

Med 4.604.401,00 kr. i støtte har College360 nu mulighed for at investere i mere moderne værktøj, nye teknologier og grøn omstilling. Erhvervsuddannelserne på College360 igangsætter derfor projektet Innovative og bæredygtige læringsrum, der har været et varmt ønske siden den nye skole på Bredhøjvej i 2020 blev taget i brug. Det har stor betydning for både undervisere og elever, at vi kan accelerere vores processer med flere år og handle meget hurtigere, end vi havde drømt om tidligere.

Hvad kommer der til at ske på College360?

Eleverne får bedre muligheder for at mestre deres fag og blive endnu dygtigere

Projektet "Innovative og bæredygtige læringsrum " skal skabe innovative og bæredygtige læringsmiljøer for nuværende og potentielle erhvervsskoleelever på College360. Projektets idé er at opbygge fysiske læringsrum, der understøtter praktisk undervisning og er baseret på nøgleord som fleksibilitet, faglighed, miljømæssig bæredygtighed og social bæredygtighed. Gennem udvikling af undervisningsmetoder, materialer og teknologiske løsninger, får alle elever adgang til i højere grad at øve og mestre deres fag og blive endnu dygtigere gennem deres uddannelsesforløb. Projektet omfatter f.eks. anskaffelse af en svejsesimulator, som giver eleverne mulighed for at træne svejsning i den virtuelle verden, hvilket reducerer omkostninger til materialer og energi og ikke kræver arbejdsmiljømæssige kurser og certifikater.

De innovative læringsrum skal muliggøre tværfaglige aktiviteter og samarbejde, styrke elevernes faglige udvikling og forberede dem til fremtidens arbejdsmarked. Projektet vil således højne kvaliteten af uddannelserne og øge elevernes faglige stolthed.

De innovative læringsrum skal også medvirke til at styrke rekrutteringen til Erhvervsuddannelserne ved at skabe et læringsmiljø, hvor grundskoleelever og andre besøgende får en dybere indsigt i uddannelserne indhold gennem praktiske oplevelser, fordi de selv får mulighed for at afprøve uddannelseselementer som f.eks. lakering og svejsning, som arbejdsmiljølovgivningen ikke giver dem mulighed for at afprøve i skolens nuværende undervisningssetup.

Projektets målsætninger

Social, miljømæssig og økonomisk bæredygtighed i fokus

Målsætningerne for projektet er social, miljømæssig og økonomisk bæredygtighed.

Social bæredygtighed

Dette mål fokuserer på at gøre uddannelseselementerne mere tilgængelige for alle elever på erhvervsuddannelserne og for andre målgrupper, herunder dem, der normalt har svært ved at forstå indholdet på erhvervsuddannelserne. Øget tilgængelighed gør det lettere for skolens elever på tværs af uddannelser at opnå øvelse og mestring. Således vil eleverne også kunne øve deres færdigheder uden for skoletid. Besøgende vi kunne få mere autentiske, praktiske oplevelser med uddannelserne, som kan være afgørende for deres interesse for at vælge en erhvervsuddannelse.

Miljømæssig bæredygtighed og innovativ undervisning:

Dette mål fokuserer på at fremme miljømæssig bæredygtighed i undervisningen og integrere innovative undervisningselementer for at støtte elevernes viden og handlekompetence i den grønne omstilling. At kunne tænke i alternative og bæredygtige løsninger bliver en vigtig kompetencer på arbejdsmarkedet i fremtiden.

Økonomisk bæredygtighed

Denne målsætning fokuserer på at forbedre økonomisk bæredygtighed ved at reducere energi- og materialeforbruget.

Sammenfattende sigter projektet mod at skabe en helhedsorienteret tilgang til erhvervsuddannelse ved at integrere praktisk undervisning, bæredygtighed og innovation, samtidig med at det gør uddannelserne mere tilgængelige og engagerende for eleverne.

Sådan arbejder vi med innovative og bæredygtige læringsrum i projektet

Auto

Simulatorer inden for lak og svejsning og nye demonstrationsmotorer

 

Læs mere

Håndværk og Design

Fremtidens håndværkere skal mestre "grøn tankegang" og ny teknologi

Læs mere

Hotel- og Restaurant

Klimaundervisning og mindre madspild med sensorisk nyttehave

Læs mere

Multiværksted skal fremme kreativitet og fordybelse

På College360 er bæredygtighed, innovation, trivsel og tværfaglighed nøgleord igennem alle vores uddannelsesforløb. Vi opretter derfor et multiværksted til glæde for alle elever, der skal rumme mange forskellige typer af håndværktøj, elektronik og maskiner. Der skal være mulighed for at samarbejde på tværs af fag om at designe, bygge, reparere og mulighed for at være innovativ og fordybe sig på mange niveauer.