Digitale erfaringer fra fritiden gør os ikke til “digitalt indfødte” og er ikke tilstrækkelige til, at vi arbejder hensigtsmæssigt med det digitale i skolen. Brug af mobiltelefoner, computere og IT devices i undervisningen er således noget, eleverne skal lære og vænnes til at håndtere hensigtsmæssigt. Det er nemlig vigtigt for både elever og lærere, at vi skaber de bedst mulige forudsætninger for undervisning og læring. Det styrker vores fællesskab og koncentration
Eleverne skal trænes i at være nærværende og studieaktive. De skal opøve praktiske vaner, så de lærer at lægge mobilen til side, ikke at være tilgængelige og at være fokuseret en hel lektionslængde uden distraktioner. Sociale medier, spil, shopping, streaming og andre former for underholdning har derfor intet at gøre i undervisningstiden.
På skolen er mobiltelefoner, computere og andre IT devices arbejdsredskaber, der indgår i den fælles undervisning. Læreren sætter rammerne for hvornår og hvordan IT skal anvendes i undervisningen. Computernes skærme klappes ned fra timens start. De skal kun bruges, når det giver faglig mening. Mobiltelefoner skal derfor inden undervisningen starter, placeres af eleven (slukkede eller sat i flytilstand) i de ophængte og aflåselige mobilskabe. Man kan tage sin mobiltelefon i pauserne, undtagen 5 min pauserne. Mobilhotellet skal aflåses hvis/når læreren forlader lokalet, ellers står det åbent.
Har pårørende eller andre brug for at få fat på en elev i løbet af skoledagen, kan der sendes en besked, og eleven kan ringe tilbage i førstkommende frikvarter.
Sanktioner:
- Første gang, du bryder reglerne eller ikke er studieaktiv, gives der en advarsel af læreren gældende for lektionen/lektionerne.
- Ved gentagne overtrædelser træder den disciplinære sanktionstrappe i kraft. jf. overtrædelse af skolens studie- og ordensregler, det betyder pædagogisk tilrettevisning/mundtlig advarsel, herefter skriftlig advarsel.