Baggrunden for mobilpolitikken er, at vi ønsker at sikre gode rammer for fællesskab og koncentration i timerne
Digitale erfaringer fra fritiden gør os ikke til “digitalt indfødte” og er ikke tilstrækkelige til, at vi arbejder hensigtsmæssigt med det digitale i skolen. Brug af mobiltelefoner, computere og IT devices i undervisningen er således noget, eleverne skal lære og vænnes til at håndtere hensigtsmæssigt. Det er nemlig vigtigt for både elever og lærere, at vi skaber de bedst mulige forudsætninger for undervisning og læring. Det styrker vores fællesskab og koncentration
Eleverne skal trænes i at være nærværende og studieaktive. De skal opøve praktiske vaner, så de lærer at lægge mobilen til side, ikke at være tilgængelige og at være fokuseret en hel lektionslængde uden distraktioner. Sociale medier, spil, shopping, streaming og andre former for underholdning har derfor intet at gøre i undervisningstiden.
På skolen er mobiltelefoner, computere og andre IT devices arbejdsredskaber, der indgår i den fælles undervisning. Læreren sætter rammerne for hvornår og hvordan IT skal anvendes i undervisningen. Computernes skærme klappes ned fra timens start. De skal kun bruges, når det giver faglig mening. Mobiltelefoner skal derfor inden undervisningen starter, placeres af eleven (slukkede eller sat i flytilstand) i de ophængte og aflåselige mobilskabe. Man kan tage sin mobiltelefon i pauserne, undtagen 5 min pauserne. Mobilhotellet skal aflåses hvis/når læreren forlader lokalet, ellers står det åbent.
Har pårørende eller andre brug for at få fat på en elev i løbet af skoledagen, kan der sendes en besked, og eleven kan ringe tilbage i førstkommende frikvarter.
Sanktioner:
- Første gang, du bryder reglerne eller ikke er studieaktiv, gives der en advarsel af læreren gældende for lektionen/lektionerne.
- Ved gentagne overtrædelser træder den disciplinære sanktionstrappe i kraft. jf. overtrædelse af skolens studie- og ordensregler, det betyder pædagogisk tilrettevisning/mundtlig advarsel, herefter skriftlig advarsel.
Hvad gør man med mobilaflevering, når elever kommer for sent?
Eleverne placerer deres mobil i skabet, når de træder ind i lokalet, alternativt afleverer de den til læreren, som får mobilen placeret i skabet.
Hvad gør man med de elever, der har smartwatches?
Eleverne bliver bedt om at sætte deres ure på flytilstand ved timens begyndelse.
Hvad er skal der ske med telefonen under: SO-forløb, ecase, projekter, foredrag m.v.?
- Hvis der foregår undervisning i klasselokalet, dvs. en klasse er skemalagt sammen med en underviser, håndhæves mobilpolitikken som ved almindelig undervisning.
- Hvis eleverne arbejder selv, dispenseres fra reglen.
Hvad skal der ske med telefonen, hvis man har en aktivitet i auditoriet eller på torvet?
Ved aktiviteter i auditoriet, starter aktiviteten 5 min senere, således at man kan nå at låse mobilerne ind i mobilhotellet inden man går i auditoriet. Efter aktiviteten har klassens lærer ansvaret for at skabet låses op, hvis der er et længere frikvarter.
Hvad gør man, hvis man har brug for at ringe til lægen eller lignende?
Hvis det handler om en elev, der er nødt til at få fat i en læge i telefontiden (typisk mellem 8 og 9), eller hvis der er sket noget ud over det sædvanlige, så laver læreren en pragmatisk aftale med eleven om det. Alle andre henvendelser og aftaler må vente til frikvarter og spisepause – eller efter skoletid. Hvis den samme elev gentagne gange vil tale med læger og psykologer i undervisningstiden, sender læreren eleven til ledelsen, som finder ud af, hvad det handler om.
Hvad siger man til forældre, der vil kunne komme i kontakt med deres børn i skoletiden og derfor ikke bifalder mobilpolitikken?
Man melder klart ud, at der på skoler gælder andre regler for kommunikation end hjemme af hensyn til det faglige arbejde og fællesskabet i skolen. Man kan således ikke regne med at kunne få fat i sit barn 24-7, fordi vi på skolen ønsker, at der i undervisningstiden skal være fagligt fokus, ro, koncentration og rigtigt socialt nærvær. Så hvis man absolut skal i kontakt med sit barn, må man vente med at ringe, til der er frikvarter eller spisepause (informer om det præcise tidsrum). I nødstilfælde ringer man på skolens hovednummer og beder kontoret om at få fat i sit barn.
Hvad gør man, når man opdager, at en elev har to mobiler og kun afleveret den ene?
Man inddrager dem begge og afleverer dem hos ledelsen. Eleven kan så hente mobilerne efter skoledagens afslutning og vedkommende indkaldes desuden til samtale og mulig sanktion hos ledelsen, jf. studie- og ordensreglerne.
Hvad gør man, hvis eleverne bliver sure og stemningen dårlig, fordi eleverne har modstand på at aflevere telefonerne?
I nogle klasser kan det tage tid at få etableret en rutine og fælles accept af reglerne, men det er vigtigt at have is i maven og se det som en reaktion på, at der er elever, der i årevis har været vant til at være online hele tiden. De ved endnu ikke, at det kommer til at hjælpe dem til at lære bedre. Men når det er en fælles politik på skolen, og alle gør det samme, er det nemmere for den enkelte lærer at sige, at sådan er det. Bliver der problemer med en eller flere elever i en klasse, skal ledelsen på banen.
Giver det ikke mange konflikter i det daglige, at eleverne skal aflevere deres telefoner?
Hvis alle lærere står sammen om at gøre det til en normal praksis ved timens begyndelse, bliver det hurtigt en rutine, og eventuel utilfredshed klinger af. Det er vigtigt at stå ved reglerne i fællesskab, og det er vigtigt at gribe ind, hvis der sker overskridelse af reglerne, så eleverne oplever, at alle tager det alvorligt
Hvad gør man, hvis man oplever, at eleverne bliver urolige og utilpasse, når de har skullet undvære deres telefoner i længere tid?
Det kan være helt nyt og skabe en følelse af rastløshed og uro, når eleverne skal undvære deres mobiler i længere tid. Derfor er det en god idé at lægge brainbreaks og små bevægelsessekvenser ind i undervisningen – det gælder i øvrigt al undervisning.
Man kan jo også bruge mobilen aktivt i undervisningen, fx kamera og apps. Hvad gør man så?
I den almindelige undervisningspraksis sker det ikke så tit, at mobilen bliver brugt aktivt, men hvis man som lærer vælger at gøre det, lader man bare være med at indsamle mobilerne i den pågældende time eller låser mobilerne ud, når de skal bruges. Det minut, det måske koster at få mobilerne frem, bliver opvejet af, at den generelle mobilfrihed giver eleverne bedre koncentration og fokus på skolearbejdet.
Hvad med læreren telefon?
Lærerens mobil skal være så lidt fremme som muligt og kun bruges til faglige formål.
Hvad gør man hvis elever i særlige tilfælde skal gå til fx elevrådsmøde eller gå før tid – og ikke kommer tilbage til timen?
Hvis en elev skal gå før tid, må eleven tage telefonen i skabet.