På Handelsgymnasiet Silkeborg arbejder vi løbende med kvalitetsudvikling, for at sikre høj tilfredshed hos elever, medarbejdere, aftagere og samarbejdspartnere.
Kvalitetsystem
Kvalitetssystemet og de fastlagte procedurer for evaluering på HHX sikrer overholdelse af de lovmæssige krav, der findes i Bekendtgørelse af lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne samt i de gældende bekendtgørelser for de uddannelser, der udbydes på skolen.
Nøgletal for HHX
Loven om gennemsigtighed og åbenhed skal forbedre borgernes muligheder for at sammenligne skoler, uddannelser og uddannelsesinstitutioner.
For at kunne foretage et kvalificeret valg af uddannelsesinstitution, skal den enkelte borger kunne sammenligne de aktiviteter og mål, skolerne og uddannelsesinstitutionerne arbejder med, og de resultater, der opnås inden for følgende områder:
- Fuldførelsesprocent
- Overgang til videregående uddannelse
- Karakterer
Kvalitetsindikator 1: Markedsandel
Her måler vi den procentmæssige andel af elever, der er startet på HHX Silkeborg i forhold til de øvrige gymnasiale uddannelser i kommunen, defineret som STX, HTX og HF, for at finde ud af, hvor høj en markedsandel vi har.
%-andel af elever som startet på en gymnasial uddannelse i Silkeborg
|
2020-2021 |
2021-2022 |
2022-2023 |
HHX |
26,9% |
27,0% |
29,2% |
Kvalitetsindikator 2: Fuldførelsesprocent
Her måler vi den procentmæssige andel af elever, der har gennemført HHX hos os på normeret tid efter officiel opstart, og sammenligner os i forhold til landsplan. Elever der falder fra dækker over frafald, omvalg, overførsler og omgængere.
Fuldførelsesprocent – Uddannelse HHX
|
2017/2018 |
2018/2019 |
2019/2020 |
2020/2021 |
College360 |
83% |
86% |
92% |
84% |
Landsplan |
83% |
82% |
86% |
86% |
Kvalitetsindikator 3: Afbrud af uddannelsen i løbet af første skoleår
Andel af elever, der afbrød uddannelsen det første skoleår, College360
– Bindslevs Plads1 HHX
Afgang for det seneste skoleår er foreløbige, da der det seneste år er en del afbud, som vil mindskes ved kommende opdatering.
Kvalitetsindikator 4: Start på videregående uddannelse to år efter færdiggjort HHX
Dette tal måler vi på for at se i hvor høj grad vi er medunderstøttende i regeringens uddannelsespolitiske mål om, at mindst 50 % af de 30-årige tager en videregående uddannelse.
Andel studenter, som i september to år efter studentereksamen, er i gang med en videregående uddannelse.
Kvalitetsindikator 5: Løfteevne/undervisningseffekt
Dette tal måler vi for at se, hvor meget vi hæver elevernes faglige niveau, korrigeret for elevens socio- økonomiske baggrund, med det formål at måle de forhold, som vi reelt har indflydelse på. Forskellen på den gennemsnitlige prøvekarakter og den socioøkonomiske reference betegnes undervisningseffekten.
Kvalitetsindikator 6: Samlede eksamensresultater
Gennemsnit af samlede eksamensresultater de seneste tre år i forhold til landsgennemsnit, der bruges til at måle elevernes faglige niveau
Eksamensresultater ved studentereksamen, College360
– Bindslevs Plads 1. HHX
Kvalitetsindikator 7: Udviklingen af årskarakterer
Dette bruges til at måle udviklingen af elevernes faglige niveau målt i mundtlige og skriftlige gennemsnitlige årskarakterer over de seneste tre år og sat op overfor landsgennemsnittet.
Årskarakterer – HHX – Gennemsnitlige karakterer omregnet – 3-årig
|
2018-2020 |
2019-2021 |
2020-2022 |
Mundtlig |
|
|
|
College360 |
7,1 |
7,2 |
7,3 |
Landsgennemsnit |
6,9 |
7,0 |
7,1 |
|
|
|
|
Skriftlig |
|
|
|
College360 |
6,8 |
6,9 |
7,0 |
Landsgennemsnit |
6,6 |
6,7 |
6,8 |