Fastholde elever i deres uddannelsesvalg og sikre at så stor en del som muligt gennemfører deres uddannelse gennem forskellige fastholdelsesstrategier. Det er målet at de enkelte fastholdelsesstrategier optimeres gennem et godt samarbejde med eleven, forældre, klassens lærere, UU samt andre ungdomsuddannelsesinstitutioner.
Fastholdelse af elever
På Handelsgymnasiet Silkeborg støttes den enkelte elev bedst muligt gennem gymnasieforløbet for at sikre, at optagne elever, der har et ønske om at tage en studentereksamen på Handelsgymnasiet, fastholdes på og gennemfører uddannelsen.
Der kan være mange årsager til, at en elev er frafaldstruet. En elev kan fx mistrives på grund af faglige, sociale eller personlige udfordringer. Her har hele skolen et fælles ansvar for at identificere mistrivslen så tidligt som muligt og iværksætte relevante tiltag i et samarbejde mellem kontaktlærer, studievejledning og skolens mentor.
En meget væsentlig årsag til frafald fra uddannelsen grunder i et for stort fravær. Af hensyn til den enkelte elev er det derfor vigtigt at kunne reagere hurtigt, hvis eleven har for stort fravær. Her er det afgørende, at samarbejdet mellem lærere, studievejledere og ledelsen fungerer optimalt og så tæt på eleven som muligt. Nedenfor beskrives derfor retningslinjerne for arbejdet med fravær på Handelsgymnasiet.
Lærerens opgaver i forbindelse med fravær
Det er typisk læreren, der først opdager, at en elev ikke passer sin skole og oparbejder et fraværsproblem. I de tilfælde markerer læreren over for eleven, at gymnasiet forventer, eleven møder til alle timer. Endvidere virker det motiverende, at læreren spørger eleven, hvad fraværet skyldes, og positivt bemærker, når en elev – der har været fraværende – møder til time igen.
Hvis den enkelte faglærer har en formodning om, at fraværet skyldes faglige udfordringer, aftaler faglæreren med eleven, hvilke tiltag der kan iværksættes for at hjælpe eleven. Der kan evt. være tale om Studiecafé, læsevejledere eller en samtale med skolens studievejledere.
Hvis faglæreren har en formodning om, at fraværet skyldes personlige eller sociale udfordringer, som påvirker elevens trivsel på skolen, vil den enkelte faglærer i samråd med kontaktlæreren tage en snak med eleven. Hvis der er behov for yderligere støtte eller samtaler, inddrages studievejledningen eller skolens mentor.
Studievejlederens opgaver i forbindelse med fravær
På Handelsgymnasiet har studievejlederne ansvar for at holde systematisk øje med fravær og indgåede aftaler. Studievejlederne tjekker regelmæssigt alle klassers fravær. De kigger dog ikke udelukkende på fraværsprocenten, men også på tendenser i fraværet samt eventuelle mønstre, f.eks. ved at undersøge hvornår på dagen den enkelte elev er fraværende.
Den enkelte elev på skolen har en fast tilknyttet studievejleder i sin skoletid. Hvis en elev har et højt fravær eller et særligt fraværsmønster, indkalder studievejlederen eleven til en bekymringssamtale for at afklare, hvad fraværet skyldes, og hvordan det kan nedbringes.
Er der særlige årsager til fraværet, vurderer studievejlederen, hvordan skolen mest effektivt kan støtte eleven. Der kan f.eks. være tale om følgende tiltag:
- Særlige aftaler med lærerne om en periode med formindsket opgave- og lektiepres, fx i forbindelse med sygdom, stress og depression
- Læsevejledning
- Studiecafé
- Ekstralektioner ved en faglærer, f.eks. i forbindelse med længerevarende sygdom, efter aftale med en ledelsesrepræsentant
- Samtaler med skolens mentor
- Henvisning til misbrugscenter eller psykolog
- Samarbejde med sociale myndigheder.
Foreligger der ingen særlige årsager til fraværet, gør studievejlederen det klart for eleven, at fraværet straks skal falde, og det aftales med eleven, hvordan fraværet hurtigst muligt kan nedbringes. Overholdes aftalen ikke, medfører dette er en mundtlig advarsel.
I perioden efter den mundtlige advarsel foregår der en tæt opfølgning, hvor studievejlederen er særligt opmærksom på elevens trivsel og studieaktivitet.
Hvis fravær uden årsag ikke ophører, indkalder studievejlederen eleven til en samtale, og eleven modtager en skriftlig advarsel via e-boks. Hvis eleven er under 18 år, informeres forældrene også via e-boks. Den skriftlige advarsel indeholder informationer om mulige sanktioner:
- SU-stop: Hvis eleven skønnes at være studieinaktiv, kan SU bringes til ophør efter reglerne herom i SU-lovgivningen.
- Manglende mulighed for oprykning til næste klassetrin pga. lav studieaktivitet
- Udmeldelse af uddannelsen
Som led i fastholdelsen kan der udarbejdes en kontrakt mellem skolen og eleven, som indeholder en aftale om, hvordan eleven skal agere for at undgå sanktioner.
Ledelsens opgaver i forbindelse med fravær
Det er rektor, der udsender skriftlige advarsler og iværksætter sanktioner.
Generelt inddrager studievejlederne rektor i det omfang, de skønner det nødvendigt. Den pædagogiske ledelse og studievejlederne holder statusmøder om blandt andet fravær og frafald efter behov.
Oversigt over rollefordeling
Lærer |
Studievejleder |
Ledelse |
|
|
|
Fastholdelses- og gennemførelsesvejledning på
- Intro-program i grundforløbsklassen og i studieretningsklassen med fokus på trivsel og sammenhold i klassen samt på tværs af klasser og årgange
- Individuelle samtaler med alle elever i forbindelse med valg af studieretning
- Individuelle samtaler med elever med henblik på at fastholde eleverne i uddannelsen, herunder faglig og social trivsel i klassen
- Tilknytning af fast studievejleder samt præsentation af mentor
- Klassevis og individuel vejledning og støtte i forbindelse med valg af valgfag på 2. år
- Klassevis eksamensorientering i foråret
- Individuelle samtaler med elever i løbet af skoleåret med henblik på at fastholde eleverne i uddannelsen, herunder faglig og social trivsel i klassen
- Individuel opfølgning i forbindelse med elevfravær
- Klassevis og individuel vejledning og støtte i forbindelse med valg af valgfag på 3. år
- Klassevis eksamensorientering i foråret
- Introduktion til og afholdelse af arrangementer fra Studievalg Danmark med henblik på videregående uddannelse
- Individuelle samtaler med elever i løbet af skoleåret med henblik på at fastholde eleverne i uddannelsen i tæt samarbejde med undervisere og evt. mentor
- Individuel opfølgning i forbindelse med elevfravær
- Introduktion til og afholdelse af arrangementer fra Studievalg Danmark med henblik på videregående uddannelse
- Klassevis eksamensorientering i foråret
- Tilbud om eksamenstræningskursus