Evalueringer

Kvalitet på HTX | Evalueringer

Evalueringsstrategien fastlægger rammer for den interne, regelmæssige evaluering af undervisningen og elevernes faglige standpunkt og udvikling. Derudover undersøges medarbejderes og elevers fysiske og psykiske trivsel.

Årshjul for evalueringsaktiviteter:

Måned

Aktivitet

August

Læsescreening

Kontaktlærersamtaler (1.g)

September

Matematikscreening

Kontaktlærersamtaler (2.g)

Oktober

Kontaktlærersamtaler (1.g)

November-december

Grundforløbsprøver (NV/PU)

Evaluering af grundforløbet

ETU

Undervisningsevaluering (2.+3.g)

Standpunktskarakterer (2.+3.g)

MTU/APV  (min. Hvert 3. år)

Februar

Undervisningsevaluering (1.g)

Standpunktskarakterer (1.+2.+3.g)

Forældresamtaler (1.g)

Terminsprøver 3.g

Marts-april

Terminsprøver 2.g

Kontaktlærersamtaler (2.g)

Maj

Årskarakterer

Juni

Afsluttende eksaminer

Interne årsprøver 1. +2.g

Løbende hele året

SO-evaluering

Evaluering af tværgående aktiviteter

Feedback i fagene

MUS og trivselssamtaler med medarbejderne

 

Selvevaluering

Den årlige selvevaluering er retningsgivende for det kommende års indsatser i udviklingsarbejdet.

Procedure for den årlige selvevaluering:

  1. På baggrund af relevante data fra evalueringer mm udvælges hvert år i slutningen af skoleåret et eller flere temaer til selvevaluering. For hvert tema udarbejdes en handlingsplan (med mål og opfølgning)
  2. HTX-ledelsen gennemgår data for året og udpeger temaer, der skal arbejdes med i det kommende skoleår. Temaerne drøftes med udvalgte medarbejder- og elevrepræsentanter
  3. HTX-ledelsen udarbejder i samarbejde med udvalgte lærere og elever handlingsplaner
  4. Opfølgning på handlingsplaner sker løbende ved møder og andre aktiviteter i skoleåret.

Flg. data inddrages (som minimum) i selvevalueringen:

  • Fravær
  • ETU
  • Elevernes faglige resultater
  • Løfteevne
  • Gennemførelsesprocent
  • Overgangsfrekvens til videregående uddannelse

Der kan indgå supplerende data i selvevalueringen fra fx særlige initiativer eller indsatser i året eller fra nationale målsætninger.

Indsatsområder

2021/22:

  • Konstruktiv feedback – fra kollegaer og ledelse
  • Udvikling af undervisningskvaliteten
  • Samarbejde med eksterne parter – det erhvervsgymnasiale perspektiv

2022/23:

  • Fastholdelse og trivsel
  • Fremtidigt studieretningsudbud
  • Udvikling og koordinering af studieområdet på HTX
  • IT-strategi – overgang til Studie+
  • Servicecheck af 150 timers puljen
  • Organisering af faget teknologi

Elevtrivselsundersøgelse (ETU)

    Undervisningsmiljø vurdering på HTX

    Proces for undervisningsmiljøvurdering

    Beskrivelser af faserne i undervisningsmiljøvurdering (UMV)

    • Fase 1: kortlægning af undervisningsmiljøet
      Til kortlægning af elevernes undervisningsmiljø stilles en række spørgsmål til det fysiske og æstetiske undervisningsmiljø. Det psykiske undervisningsmiljø vurderes dækket af den årlige Elevtrivselsundersøgelse (ETU). Alle eleverne på HTX svarer anonymt på spørgeskema via Avenquest.

      I 2022 gennemføres spørgeskemaundersøgelsen i UMV samtidig med den årlige ETU i november 2022.
    • Fase 2: Beskrivelse og vurdering af resultaterne fra kortlægningen
      På baggrund af resultaterne fra kortlægningen udarbejdes en skitse til en handlingsplan. Denne handlingsplan drøftes og kvalificeres i elevrådet.

    • Fase 3: Handleplan til forbedring af undervisningsmiljøet, og

    • Fase 4: retningslinjer for opfølgning på handlingsplanen
      Efter drøftelsen med elevrådet færdiggøres handleplan til forbedring af undervisningsmiljøet. Handleplan skal indeholde tidsplan for opfølgning.


    Rektor for HTX er ansvarlig for gennemførelse af UMV og for inddragelse af eleverne i processen.

    Handleplan til forbedring af undervisningsmiljøet

    Lovgrundlag

    LBK nr 316 af 05/04/2017: Bekendtgørelse af lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø

    Kapitel 4: Undervisningsmiljøvurdering

    $ 6. Uddannelsesstedets ledelse sørger for, at der udarbejdes en skriftlig undervisningsmiljøvurdering af sikkerheds- og sundhedsforholdene samt forholdene vedrørende det psykiske og æstetiske miljø på uddannelsesstedet.

    • Stk. 2. Undervisningsmiljøvurderingen skal være tilgængelig på uddannelsesstedet for elever og studerende og andre interesserede.
    • Stk. 3. Undervisningsmiljøvurderingen skal revideres, når der sker ændringer, der har betydning for undervisningsmiljøet, dog mindst hvert tredje år.

    $ 7. Undervisningsmiljøvurderingen skal mindst indeholde følgende elementer:

    • 1) Kortlægning af uddannelsesstedets fysiske, psykiske og æstetiske undervisningsmiljø,
    • 2) beskrivelse og vurdering af eventuelle undervisningsmiljøproblemer,
    • 3) udarbejdelse af en handlingsplan, hvor det fremgår, i hvilken takt og rækkefølge de konstaterede problemer skal løses, og
    • 4) forslag til retningslinjer for opfølgning på handlingsplanen.

    • Stk. 2. Uddannelsesstedets ledelse skal inddrage undervisningsmiljørepræsentanterne i planlægningen, tilrettelæggelsen og gennemførelsen af samt opfølgningen på undervisningsmiljøvurderingen.

    Brug for en
    HTX vejleder?

    Vejleder

    Mogens Holm

    Lektor, Studievejleder på HTX

      Uddannelse
      • HTX
      Retning
      • Teknisk Gymnasium
      Fag
      • Samfundsfag
      • Idehistorie

    Besøg os

    Vi afholder jævnligt informationsarrangementer, hvor du har mulighed for at besøge os og stille alle dine spørgsmål. Du er også altid velkommen til at kontakte os, hvis du har brug for vejledning eller ønsker en rundvisning.